لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

قلب آسیا: قضیه دوستم موضوع شخص با شخص است، دولت در آن دخالت نمی‎کند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روز اظهارات رئیس جمهوری که در جریان کنفرانس مطبوعاتی ایراد نموده بود، تمرکز نموده‎است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش روی همین موضوع بحث نموده و نویسنده نوشته‎است که حکومت وحدت ملی بر اساس یک مصلحت آغاز به کار و از دل انتخابات بیرون نشده‎است.

به باور سرمقاله نویس قدرت میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه پنجاه پنجاه تقسیم و بر اساس تفاهمنامه سیاسی رئیس اجرائیه باید صلاحیت مساوی با رئیس جمهور می‎داشت.

ولی در عمل تیم رئیس جمهور بیشتر اختیارات حکومت را از بودجه گرفته تا مقرری‎ها را تصاحب کرده‎اند.

سرمقاله نویس اضافه می‎نماید که حالا رئیس جمهور تمام این موضوعات را در یک یا دو جمله رد می‎نماید و می‎گوید که تصامیم در حکومت به گونه مشترک اتخاذ می‎شوند.

نویسنده پیشنهاد می‎نماید که رهبران حکومت بعوض لج بازی‎ها، شکایت و انتقاد از طریق رسانه‎ها، باید زمینه تفاهم را فراهم کنند و مشکلات داخلی شان را با گفتگو و مذاکره حل و فصل نمایند.

همچنان در مطلبی دیگر از قول رئیس جمهور خطاب به سیاسیون افغانستاننوشته شده که " دأ گز دا میدان" یعنی هر مخالف سیاسی حکومت در داخل و یا خارج از حکومت با ارائه طرح اصلاحی شان در پروسه اصلاحات سهم بیگیرند.

انیس

روز نامه دولتی انیس در یکی از مطالب اش روی همین موضوع نوشته و از قول رئیس جمهوری گفته شده که تمرکز ما روی تغییر زنده‎گی مردم است و می‎خواهیم چالش‎ها را به فرصت‎ها تبدیل کنیم.

نویسنده از قول رئیس جمهور اضافه نموده که سفرهای اخیر به کشورهای ترکمستان، تاجکستان، قزاقستان و همچنان سفر آینده وی به ازبکستان از مهم ترین اقدامات حکومت بوده که جغرافیای افغانستان را به فرصت مبدل می‎سازد.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز همچنان روی همین موضوع تمرکز نموده‎است. نوشته که رئیس جمهوری از سیاست مداران خواسته تا موضوعات را اولویت بندی نمایند که چی می‎خواهند.

در ادامه نوشته شده که رئیس جمهور در و اکنش به اعتراض‎های سیاسیون بخصوص محمد محقق که تصامیم به گونه جمعی گرفته نمی‎شود، گفته‎است که هیچ وقت در افغانستان تصامیم به صورت جمعی گرفته نشده ولی حالا تمام تصامیم به گونه جمعی اتخاذ می‎گردد.

قلب آسیا

روزنامه قلب آسیا که به زبان انگلیسی نشر می‎شود در سرمقاله اش روی موضوع جنرال دوستم تمرکز نموده و از قول رئیس جمهوری نگاشته شده که موضوع جنرال دوستم موضوع شخص با شخص است و دولت در آن دخالت نمی‎کند و همچنان رئیس جمهور گفته‎است که جنرال دستم به حکم لوی سارنوال جهت تداوی به ترکیه سفر نموده‎است.

XS
SM
MD
LG