لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

وزارت دفاع: لیست‌های دیگری نیز در مورد گروه‌های تروریستی به پاکستان می‌دهیم


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، حکومت این کشور به سپردن لیست آدرس تروریستان در پاکستان، به حکومت آن‌ کشور همچنان ادامه می‌دهد.

این وزارت می‌گوید فیصله شده تا حکومت این کشور به سلسلۀ لیست‌های قبلی بازهم لیست‌های را در پیوند به آدرس مراکز تروریستان در پاکستان به حکومت آن‌ کشور خواهد سپرد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت در گذشته نیز لیست‌های مشابه به پاکستان سپرده شده و این روند ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:

"لیست‌ها قبلاً با پاکستان شریک شده بود و باز هم لیست‌های را به آنان شریک خواهیم ساخت. حالا چین و امریکا تعهد سپرده‌اند تا نظارت کنند که پاکستان این اهداف را از بین خواهد برد، لیست‌های دیگر نیز با پاکستان شریک ساخته خواهد شد."

حکومت افغانستان در گذشته لیست هشتاد و شش مرکز تروریستان در خاک پاکستان را به حکومت آن‌ کشور سپرد تا این اهداف را از بین ببرد، اما به‌گفته مقام‌های افغان پاکستان این آدرس‌های سپرده شده را هدف قرار نداده‌است.

این در حالیست که به‌ تازه‌گی رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار با هیئت سناتوران امریکایی روی پیشبرد عملیات مشترک افغانستان-پاکستان در دو سوی خط دیورند توافق کرده‌است.

در عین حال جان مک‌کین سناتور برجستۀ امریکایی در دیدارش با مقام‌های پاکستانی گفته‌است که موجودیت مراکز تروریستان در پاکستان دیگر پذیرفتنی نیست.

از سوی‌ هم شماری از آگاهان نظامی می‌گویند، اگر عملیات مشترک دو سوی خط دیورند به شکل درست آن انجام شده و از آن نظارت جهانی صورت گیرد می‌تواند نتیجه مثبت در پی داشته باشد.

نیروهای سرحدی افغانستان
نیروهای سرحدی افغانستان

زلمی وردگ یکی از این آگاهان می‌گوید:

"اگر به‌گونه واقعی اقدام شود و مراکز که از سوی افغانستان لیست آن به پاکستان سپرده شده هدف قرار داده شده و از بین بروند و امریکا و چین از آن نظارت جدی کنند، این کار به نفع افغانستان و پاکستان خواهد بود."

اما مقام‌های افغان همواره گفته‌اند که پاکستان در عملی کردن تعهدات‌اش صادق نبوده‌است.

به‌گفته آنان شورای پشاور و کویته، شبکه حقانی، تحریک طالبان و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی در پاکستان است و از خاک آن کشور بر ضد افغانستان فعالیت می‌کنند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG