لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

چین بالای اویغورهای این کشور محدودیت‌ وضع کرده‌است


حکومت چین بالای اویغورهای مسلمان که درین کشور زنده‎گی می‌کنند محدودیت‌های شدید را وضع کرده‌است.

این محدویت‌ها به‌طور خاص در منطقۀ شینجین افزایش یافته‌است و اویغورها حتی برای داخل شدن به مساجد و اشتراک در مراسم مذهبی‌شان هم دشواری دارند.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، پیکنگ می‌گوید این تشدید محدودیت‌ها و افزایش حضور پولیس به‌خاطر جلوگیری از پخش افراطگرایی صورت می‌گیرد.

برای سالیان متمادی، مسجد میدان مرکزی شهر کاشغر در منطقۀ شینجین چین، مملو از نمازگزاران بود.

هر ماه رمضان نمازگزاران تنگاتنگ در کنار هم روی قالین‌های مسجد، صف می‌بستند.

ولی به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، دیگر این‌طور نیست.

در ختم ماه رمضان امسال کمترین نمازگزاران در مسجد میدان مرکزی شهر کاشغر گردهم آمده بودند و قبل از داخل شدن به مسجد در حالی‌که نگاه سرد پولیس آن‌ها را بدرقه می‌کرد، باید از دستگاه فلزیاب می‌گذشتند.

یک تاجر محلی به آژانس خبری فرانس پرس گفته‌است، حکومت چین با استفاده از پوسته‌های متعدد امنیتی در اطراف شهر کاشغر از اشتراک مسافران به نماز عید امسال جلوگیری کرده‌است.

حکومت چین بالای اویغورهای مسلمان که درین کشور زنده‌گی می‌کنند، به‌طور خاص در منطقۀ شینجین، مقررات و محدودیت‌های شدید را وضع کرده است.

اویغورها حتی برای داخل شدن به مساجد و اشتراک در مراسم مذهبی‌شان نیز مشکلات دارند.

آن‌ها نمی‌توانند ریش گذاشته، در محضر عام عبادت کنند.

پیکنگ می‌گوید، این تشدید محدودیت‌ها و افزایش حضور پولیس به‌خاطر جلوگیری از پخش افراط‌گرایی و تحرکات جدایی طلبان در منطقه شینجین صورت می‌گیرد.

ولی کارشناسان به این عقیده‌اند که منطقۀ شینجین چین به یک "زندان بدون سقف" تبدیل شده‌است.

جیمز لیبولد متخصص امور امنیتی چین در پوهنتون له توربی آسترالیا می‌گوید:

"چین یک دولت پولیسی را در یک مقیاس بی‌سابقه ایجاد کرده‌است."

چین وضع محدودیت‌های امنیتی و مذهبی را منطقۀ شینجین در سال ۲۰۰۹ میلادی به تعقیب سلسلۀ از آشوب‌های آغاز کرد که در شهر ارومچی پایتخت شینجین صورت گرفت و از خود حدود ۲۰۰ کشته بر جا گذاشت.

بعد از آن‌که چند تن از اویغورها ادعا کردند که با یک شاخۀ از جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق مرتبط اند و تهدید کردند که به چین باز گشته "دریای خون" را براه خواهند انداخت، شی جین پنگ رئیس جمهور چین در ماه مارچ سال‌ جاری میلادی به نیروهای امنیتی این‌ کشور دستور داد تا به‌طور استعاری "یک دیوار بزرگ فولادی" را به‌دور این منطقه بسازند.

XS
SM
MD
LG