لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

وزارت زراعت: ۵۰۰ تُن پیاز زعفران در ۳۰ ولایت برای دهاقین توزیع می‌شود


وزارت زراعت کار روی گسترش ساحه کشت زعفران از ۲۶ ولایت به ۳۰ ولایت را آغاز کرده‌است.

بر اساس این برنامه، وزارت زراعت پنج صد تُن پیاز زعفران را در این ۳۰ ولایت بالای دهاقین توزیع خواهد کرد، ۱۲ هزار تن از کارمندان این وزارت و دهاقین را در بخش گسترش ساحه کشت زعفران آموزش می‌دهد، و ۱۰ مرکز پروسس زعفران را ایجاد خواهد کرد.

لطف‌الله راشد سخنگوی وزارت زراعت به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که گسترش کشت زعفران به هیچ عنوان نمی‌تواند بدیل کوکنار باشد، اما به‌گفته آقای راشد، با توجه به قیمت بلند زعفران، افزایش این کشت می‌تواند دهاقین را به زرع زعفران تشویق کند.

وی افزود:

"دقیقاً زعفران به عوض کوکنار بديل بوده نمی‌تواند. بدلیل این که میزان تولید زعفران در تمامی ولایات یکسان نیست، لیکن یک جاگزین خوب است، زیرا دهقان افغانستان به دلیل فقر به کشت کوکنار رو می‌آورد. پالیسی ما برای کشت بدیل تنها زعفران نیست، ما در قسمت باغداری، مالداری و سایر بخش‌ها خدمات را به دهقان ارائه می‌کنیم، باغ‌های جدید ایجاد می‌کنیم و صنعت مرغ پروری را رشد دادیم."

بر اساس ارزیابی وزارت زراعت، سال گذشته مزارع زعفران ۲۵ درصد در تناسب به سال‎های قبل افزایش داشت و زعفران افغانستان سال گذشته برای سومین بار جایزه بین‌المللی بهترین زعفران جهان را از میان ۳۰۰ نوع زعفران از سوی انستتيوت بین‌المللی ذایقه و کیفیت به دست آورد.

سخنگوی وزارت زراعت می‌گوید، بر اساس استراتژی پنج ساله گسترش کشت زعفران، حاصلات زعفران از سه و نیم تُن در سال به ۱۴ تُن افزایش خواهد یافت و پروسه توزیع جوازنامه‌ها برای دهقانان نیز در همین سال انجام می‌شود.

اما برکت‌الله رحمتی مالک مزرعه و تاجر زعفران بنابر دلایل مشخص گسترش کشت زعفران به ۳۰ ولایت را غیر عملی و دارای تبعات منفی می‌‎داند، زیرا به‌گفته وی توزیع پنج صد تُن پیاز زعفران از سوی دولت، تنها برای ولایت هرات کافی نیست.

وی گفت:

"همین که دولت می‌خواهد تخم زعفران را در ۳۰ ولایت توزیع کند، من تأکید می‌کنم که این کار نتیجه نمی‌دهد، بلکه دولت باید بیاید انار را در کندهار، خربوزه و تربوز را در شمال و زعفران را در هرات که نتیجه خوب داده‌است، توزیع و ترویج کند. در بخش صادرات زعفران دولت همکاری خاصی نداشته و مشکلاتی را که در بخش صادرات داشتیم هنوز وجود دارد."

آذرخش حافظی مسئول روابط بین‌المللی اطاق تجارت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، از استراتژی گسترش مزارع کوکنار استقبال می‌کند، اما فساد را مانع اصلی تطبیق موفقانه رشد تولیدات داخلی و رقابت در بازارهای بین‌المللی می‌داند.

به باور آقای حافظی، فساد موجود در گمرکات افغانستان سبب شده‌است تا قیمت تمام شد تولیدات داخلی بلند برود و تاجران نتوانند در سایر بخش‌های زراعتی در بازارهای جهان رقابت کنند.

آذرخش حافظی مسئول روابط بین‌المللی اطاق تجارت افغانستان
آذرخش حافظی مسئول روابط بین‌المللی اطاق تجارت افغانستان

وی گفت:

"یک مشکل فساد است که در سایر ادارات دولتی وجود دارد. فساد قیمت تمام شد کالا را بلند می‌برد و قدرت رقابت صادراتی ما را پائین می‌آورد. در بعضی موارد به دلیل بلند بودن قیمت و نداشتن موقف رقابتی سبب می‌شود که ما در بازار بین‌المللی جنس خود را فروخته نتوانیم و به این اساس سطح تولید در داخل کاهش می‌یابد."

بشیر راشدی تاجر زعفران، رشد و دست آوردها در بخش زعفران را در سال‌های گذشته چشمگیر می‌داند، زیرا به‌گفته وی، هم‌زمان با آغاز دوباره کشت زعفران در کشور، افغانستان هر سال شاهد رشد ۱۵ تا ۲۰ درصد در بخش تولید و صادرات بوده‌است و به‌گفته وی تطبیق کامل استراتژی جدید، این رشد را سریع‌تر خواهد ساخت.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG