لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۵۸

دهاقین پروان: از کمک یک میلیون دالر هیچ تسهیلاتی برای ما فراهم نشده‌است


شمار زیادی از دهاقین در ولایت پروان می‌گویند، از پول بدیل معیشت که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر به دهقانان این ولایت اختصاص داده شده‌است، به آن‌ها هیچ تسهیلاتی فراهم نشده‌است.

این شکایت دهقانان ولایت پروان پس از آن بلند شده‌است و اعتراض دارند که پروژه‌ها به خواست آنان اجرا نمی‌شود.

مسئولین ریاست مبارزه با مواد مخدر این ولایت اخیراً اعلان کردند که به ارزش یک میلیون دالر امريکايی برای دهقانان پول امتیازی به‌خاطر نبود کشت کوکنار در ولایت پروان در نظر گرفته شده‌است.

عبدالمنیر رحیمی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت، از این یک میلیون دالر امريکايی پروژه‌های مختلف را برای دهقانان راه اندازی کرده‌اند.

وی افزود:

"به ارزش بیشتر از یک میلیون دالر در کل برنامه‌های دهقان‌محور هستند، برنامه کوچک ساخت بندها و کانال‌های آبیاری، توزیع فارم‌های مرغداری، ایجاد کشمش‌خانه‌ها، سرد خانه‌ها و همچنان ایجاد چیله برای دهاقین است، چون دهقانان متضرر هستند، این کمک و بدیل ما به آن‌ها است."

اما برخی از دهاقین در پروان می‌گویند، پروژه‌های که از سوی وزرات مبارزه با مواد مخدر در حال تطبیق قرار دارند به خواست دهقانان عملی نشده‌اند.

شماری از این دهقانان معترض در صحبت با رادیو آزادی گفتند در پروژه‌های یاد شده، خواست و رضایت آنان شامل نیست.

آنان می‌افزایند:

"هیچ کمک به ما نشده، گندم کشت می‌کنیم، جواری کشت می‌کنیم و هیچ ما در نظر دولت نیستیم دولت بر ما هیچ توجه ندارد، مشکلات ما بسیار زیاد است برای ما نه کسی سردخانه جور کرده و نه کدام سهولت دیگری فراهم کرده‌است."

"اسم من فهیم است یکی از دهاقین ولایت پروان، تا حال از طرف وزارت مبارزه با مواد مخدر هیج کمکی برای دهاقین پروان صورت نگرفته‌است، نه برای ما کود کمک شده و نه هم تخم اصلاح شده."

اما در عین حال مسئولین ریاست مبارزه مواد مخدر ولایت پروان می‌گویند، پروژه‌های بزرگ عامه‌المنفعه انکشافی در بدیل کشت کوکنار در پروان زیر کار قرار دارند.

اما آقای رحیمی می‌گوید، بیشتر از صد میلیون افغانی را به‌خاطر ساخت سردخانه‌ها، ساخت بند های آب به دهاقین و دیگر پروژه‌های که دهاقین به صورت مستقیم از آن مستفید می‌شوند در حال اجرا قرار دارد.

وی گفت:

"من موضوعاتی که دهاقین مطرح کردند را کاملاً رد می‌کنم، اساس و بنیاد ندارد و فعلاً در ولایت پروان صد میلیون افغانی بودجه داریم که در حال تطبیق است که تمام‌اش پول بدیل است و ما هم پیشنهاد خود را داشتیم برای وزارت محترم زراعت و وزارت مبارزه با مواد مخدر که یک سردخانه معیاری به دهاقین در پروان اعمار شود که متأسفانه به دلیل این‌که هزینه‌اش بیشتر از یک میلیون دالر بود رد شد و در حال حاضر پروژه‌های کوچک را به دهاقین داریم."

مسئولین حکومتی این ولایت می‌گویند، کشت کوکنار در این ولایت زیر صفر قرار دارد، اما با آن‌هم خطر افزایش و گسترش اعتیاد به مواد مخدر در ولایت پروان از سال‌های گذشته بدین‌سو رو به افزایش است.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG