لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

معروف قادری: طبق وعده حکومت معاش کارگران باید افزایش یابد


اتحادیه ملی کارگران افغانستان از حکومت می‌خواهد تا تعهدات‌اش را به‌خاطر بلند بردن معاشات کارگران عملی نماید.

اتحادیه ملی کارگران افغانستان "امکا" می‌گوید، اگر حکومت به‌خواسته های آنان به‌خاطر بلند بردن معاشات کارگران رسیدگی نکند آنان دست به حرکت‌های مدنی خواهند زد.

معروف قادری رئیس این اتحادیه روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، با آن‌که حکم رئیس جمهور در زمینه افزایش معاشات کارگران صادر شده اما تا هنوز این حکم عملی نگردیده‌است.

آقای قادری می‌گوید، حکومت با در نظرداشت بی‌کاری و مشکلات کارگران باید هر چه زودتر معاشات آنان را بیشتر سازد.

معروف قادری
معروف قادری

وی گفت:

"نظر به بلند رفتن نرخ اجناس باید معاشات کارمندان افزایش پیدا نماید تعیین حد اقل مزد باید صورت بگیرد که حکم مقام ریاست جمهوری هم در زمینه صراحت دارد بناءً خواست ما اینست که این مصوبه تحقق پیدا کند تا معاشات افزایش یابند."

آقای قادری می‌گوید، با در نظر داشت وضعیت اقتصادی و بلند بودن نرخ مواد در بازار‌ها باید حد اوسط معاش ماهانه یک کارگر تا ۱۲۵۰۰ افغانی بلند برده شود.

به اساس معلومات اتحادیه کارگران، همه ساله ۴۰۰ هزار جوان وارد بازار کار در کشور می‌شوند و باید برای آنان حقوق لازم در نظر گرفته شود.

به گفته آقای قادری، در حال حاضر معاش ماهانه یک کارگر پنج هزار افغانی است و این مقدار نیازمندی‌‌های ابتدایی آنان را حل ساخته نمی‌تواند.

مسئولان اتحادیه کارگران افغانستان می‌گویند، اگر معاشات کارگران افزایش نیابد فاصله میان حکومت و این کارگران بیشتر گردیده و این مسئله مشکلات زیادی را نیز ببار می‌آورد.

از سوی هم وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که مسئله افزایش معاشات کارگران تحت بررسی قرار می‌گیرد و با در نظر داشت امکانات مالی به این مسئله رسیدگی می‌شود.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

اجمل حمید عبدالرحیم‌زی سخنگوی وزارت مالیه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در قسمت معاشات امتیازی آنان یا تقاضای مالی که آنان دارند این مسئله را ما بررسی می‌کنیم و هر آن‌چه که در امکانات ما باشد در آن عرصه ما اقدام خواهیم کرد اما شما بهتر می‌دانید زمانیکه بودجه ملی سال ۱۳۹۶ ساخته شد بر اساس امکانات ساخته می‌شود این مسئله را پس از بررسی در روشنایی قانون و امکانات اجرا می‌نمائیم."

با این‌همه شماری از کارشناسان اقتصادی نیز روی افزایش حقوق کارگران تأکید کرده می‌گویند، افزایش معاشات کارگران سبب علاقمندی آنان به کار شده و این مسئله سبب رشد اقتصاد کشور نیز می‌گردد.

سهراب بهمن یکتن از این کارشناسان می‌گوید، عدم توجه حکومت به این مسئله سبب بیشتر شدن بیکاری جوانان و مهاجرت آنان به کشورهای دیگر افزایش می‌یابد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG