لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

نشنل انترنست: استراتیژی ترمپ به افغانستان مثل شراب کهنه در بوتل نو است


نشنل انترنست

نشریه نشنل انترنست در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان، استراتیژی ترمپ برای افغانستان به زبان ساده مثل شراب کهنه در بوتل نو است.

در این مقاله به اوضاع امنیتی افغانستان و استراتیژی جدید امریکا برای این کشور تمرکز شده‎است.

مایکل کوگلمن نویسنده مقاله در اشاره به حمله تانکر بم کابل و چند حادثه خونین دیگر می‎نویسد، تنها در ۲۱ روز حد اقل ۲۲۹ تن کشته شدند.

در این حال رئیس جمهور ترمپ می‎خواهد چند هزار سرباز بیشتر به افغانستان فرستاده و استراتیژی اش را برای این کشور وسیعتر سازد.

کوگلمن می‎نویسد، اعزام عساکر اضافی به افغانستان سرخط ساز شده‎است ولی خود استراتیژی مهمتر است.

به گفته وی اگر ایالات متحده واقعاً می‎خواهد که وضعیت روبه وخامت افغانستان را در کنترول بیاورد، نیاز به آن دارد که در کنار اعزام عساکر اضافی، کارهای دیگری را نیز انجام دهد.

نویسنده ارسال چند هزار سرباز بیشتر به افغانستان، جای که زمانی در آن بیش از یک صد هزار سرباز امریکایی حضور داشتند را با نگاه تردید نگریسته و می‎گوید چنین اقدام نقش مثبت را بازی نخواهد کرد. وی به یک نکته مهم اشاره می‎کند و آن این‎که اگر نیروهای نظامی امریکا چانس این را داشته باشند که طالبان را به میز مذاکره بکشند پس باید از انگشت افگار محکم بگیرند به این معنی که مراکز آن‎ها را در جایی ضربه زنند که در آن‎جا رهبران شان مخفی اند، یعنی در پاکستان.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز نیز در شماره اخیرش در مطلبی در باره افغانستان در رابطه با تلفات ملکی در این کشور می‎نویسد، ملل متحد به روز دوشنبه گفت، جنگ طولانی در افغانستان در بخش تلفات ملکی ریکارد قایم کرده‎است و شاید در ماه های آینده درگیری‎ها ازین هم بیشتر شود ولی امید به صلح هم چندان بارز نیست.

به نوشته روزنامه در شش ماه اول امسال نسبت به عین مدت در سال گذشته تلفات ملکی دو درصد بیشتر شده و برعلاوه حملات خونین در کابل تلفات ملکی در ولایات همچنان ادامه دارد و افزایش در تلفات ملکی در پانزده ولایت افغانستان ثبت و راجستر شده‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، یک نکته دیگر قابل توجه در گزارش ملل متحد در مورد تلفات ملکی در افغانستان این است که ۲۳ درصد افزایش در قربانیان زن دیده می‎شود.

نیویارک تایمز اظهارات تادامیچی یاماموتو سرمنشی ملل متحد را گرفته که گفته‎است، انسان‎ها بهای این جنگ خونین را می‎پردازند، انسان کشی، ویرانی و ادامه رنج و مشقت از اندازه زیاد است. وی از مخالفین حکومت افغانستان با جدیت می‎خواهد کشتار کورکورانه مردم و استفاده از مواد انفجاری را متوقف سازند.

XS
SM
MD
LG