لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

اداره ترمپ: ایران تلاش‎های خلاف روحیۀ موافقت‌نامه ۲۰۱۵ را انجام می‎دهد


اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفته‎است ایران تعهدات خود را در رابطه با موافقت‌نامه اتمی به‌جا آورده، ولی تلاش‎های را خلاف روحیۀ این موافقت‌نامه انجام می‎دهد.

واشنگتن با وصفی‎که رعایت شدن این موافقت‌نامه را توسط ایران قبول دارد، ولی در مورد جاری نمودن تحریم‎های نو علیه ایران صحبت می‎کند.

این درست است که امریکا می‎گوید ایران موافقت‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ را رعایت کرده، اما موضوعات دیگری هستند که در رابطه با آن‎ها امریکا می‎خواهد ایران را تحت فشار قرار بدهد از جمله راکت‎های بالستیک یا قاره پیمای ایران، کشتی‎های کوچک سریع‌السیر و دیگر تجهیزات نظامی پیشرفته که ایران می‎خواهد به آن‎ها دسترسی پیدا کند.

ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که موافقت‌نامه اتمی را با ایران لغو می‎کند، ولی حالا می‎گوید که ایران این موافقت‌نامه را رعایت می‎کند.

این اولین بار نیست که رئیس جمهور امریکا بعد از گرفتن کرسی ریاست جمهوری در مورد رعایت شدن این موافقت‌نامه توسط ایران سخن می‎گوید.

آزمایش راکتی ایران
آزمایش راکتی ایران

او در ماه جنوری هم گفته بود که موافقت‌نامه اتمی شش قدرت بزرگ جهانی با ایران مؤثر واقع شده‎است.

اما این موضوع را نباید فراموش کرد که اداره ترمپ به ایران هشدار داده‎است که کارهای مغایر با روحیۀ این موافقت‌نامه را انجام می‎دهد و از این اقدامات دست بکشد، مثلاً آزمایش راکت‎های قاره پیما، واشنگتن می‎گوید اگر ایران به این تلاش‎های خود ادامه بدهد، امریکا تحریم‎های نو را علیه آن جاری خواهد ساخت.

علاوه بر آن امریکا در مورد تخطی‌های ایران از ارزش‎های حقوق بشر، حمایت ایران از تروریزم ضد اسرائیل، زندانی کردن اتباع امریکا و مداخله ایران در خلیج ابراز نگرانی می‎کند.

  • وقتی اداره ترمپ روز دوشنبه اعلان کرد که ایران موافقت‌نامه اتمی را رعایت می‎کند، تحت چنین شرایط واکنش ایران چه بود؟

وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف در نیویارک گفت پیام‎های که از سوی واشنگتن می‎رسند ضد و نقیض‎اند و آن‎ها نمی‎دانند که از آن چگونه برداشت کنند.

همزمان با این جواد ظریف گفت وزیر خارجه سابق امریکا جان کری با وی در تماس بود و در مورد موافقت‌نامه اتمی صحبت می‎کرد، اما اکنون رکس تیلرسون وزیر خارجه اداره ترمپ با او صحبت نمی‎کند.

ظریف: پیام‎های که از سوی واشنگتن می‎رسند ضد و نقیض‎اند.
ظریف: پیام‎های که از سوی واشنگتن می‎رسند ضد و نقیض‎اند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول جواد ظریف گفته‎است که ایران برای مذاکرات با امریکا حاضر می‎باشد تا روابط دو کشور بهتر شوند.

  • در موافقت‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵، کشورهای دیگر در پهلوی امریکا امضا گذاشتند یعنی چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و جرمنی. آن‎ها در این مورد چه می‎گویند؟

در یک و نیم سال گذشته این کشورها در مورد عملی شدن این موافقت‌نامه رضایت نشان می‎دهند و انتظار می‎رود که روز جمعه نماینده‌گان این کشورها در ویانا با نماینده ایران در مورد این موافقت‌نامه صحبت کنند.

شش قدرت بزرگ جهان به‌شمول امریکا در سال ۲۰۱۵ موافقت‌نامه را با ایران امضا کردند که بر اساس آن ایران باید برنامه‎های اتمی خود را محدود می‎ساخت و در پاسخ به آن قدرت‎های بزرگ تحریم‎های اقتصادی را علیه این‌کشور کاهش می‎دادند.

XS
SM
MD
LG