لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

تبصره نیویارک تایمز روی جلوگیری از نشست طیاره حامل دوستم در بلخ


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد برگشت جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به بلخ و جلوگیری از نشست طیاره حامل وی به نشر رسانیده‎است.

به نوشته روزنامه، جنرال دوستم بعد از حدود دو ماه تبعید بالقوه در ترکیه ایتلافی را تشکیل داده و به روز دوشنبه راهی بلخ بود تا به درد سر رئیس جمهوری که با وی در مخالفت قرار دارد بی افزاید.

ولی در حالیکه صدها تن از حامیان جنرال دوستم تا ناقت شب منتظر نشست طیاره کوچک حامل وی بودند، به گفته چندین مقام افغان و غربی به این طیاره به دستور حکومت مرکزی، اجازه نشست داده نشد.

نیویارک تایمز می‎نویسد این رویداراد شاید بحران سیاسی قبلاً موجود افغانستان را عمیقتر ساخته و حوصله جنگسالاری که گذشته خشونتبار دارد و هشدار مقابله با حکومت غنی را داده‎است، بیازماید. به نوشته روزنامه، دوستم در به قدرت رسانیدن رئیس جمهور نقش داشته و حال ادعا دارد که منزوی شده‎است.

رئیس عبدالخالق یک عضو شورای ولایتی بلخ گفته‎است،

۵۰۰ تا هزار نفر برای استقبال از رشید دوستم در میدان هوایی بودند ولی حکومت مرکزی خلاف همه قوانین افغانستان و جهان دستور عدم نشست طیاره را داد.

نیویارک تایمز می‎نوسید یک قومندان ارشد دوستم و یک مقام نزدیک به عطا محمد نور والی بلخ، حادثه شام دوشنبه را تائید کرده‎اند.

نیویارک تایمز در یک مقاله دیگر در مورد افغانستان به مسئله تلفات ملکی در این کشور تمرکز نموده و در اشاره به گزارش اخیر ملل متحد درمورد تلفات غیرنظامیان نوشته‎است که سال جاری برای زنان و کودکان در کابل سال خونین بوده‎است.

به نوشته مقاله رقم تلفات ملکی به شکل بی سابقه بالا رفته و ۱۶۶۲ فرد ملکی در شش ماه اول امسال در افغانستان کشته شده و حدود ۳۶۰۰ تن دیگر زخمی شده‎اند.

نیویارک تایمز به اظهارات تادامیچی یاماموتو نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان اشاره کرده که گفته‎است، بهای انسانی این جنگ زشت یعنی از دست رفتن حیات انسان‎ها، ویرانی و رنج و مشقت در افغانستان زیاد خیلی بلند است.

به نوشته روزنامه ۲۳ درصد افزایش در قربانیان زن در حوادث خونین افغانستان دیده می‎شود که در حملات انفجاری به شمول حملات انتحاری در مناطق مزدحم کابل کشته شده‎اند.

روزنامه شمار کشته شده‎گان زن در این حملات را

۱۷۴ تن و تعداد زخمی‎ها را بیش از ۴۶۰ زن خوانده‎است.

نیویارک تایمز، یکی از دلایل این افزایش در قربانیان زن را شرکت بیشتر زنان در زنده‎گی کاری و حضور بیشتر شان در جاده‎ها در اوقات آغاز یا ختم ساعات کاری روز دانسته و دلیل دیگر را، تشدید حملات در شهرها خوانده‎است.

XS
SM
MD
LG