لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

رادیو تلویزیون "بانو" نشراتش را در افغانستان آغاز کرد


رادیو تلویزیون بانو نشراتش را در برخی ولایت‌های افغانستان آغاز کرد.

رئیس این شبکه روز پنجشنبه هنگام افتتاح نشرات این رادیو تلویزیون گفت، شدت ناامنی‌ها و افزایش خشونت در برابر خبرنگاران، سبب کم‌رنگ شدن حضور خبرنگاران دختر در رسانه‌ها شده‌است.

بانو رادیو تلویزیونی که می‌خواهد موانع سر راه خبرنگاران دختر از رهگذر نبود زمینه‌های شغلی، عدم فضای امن و راه نیافتن به سمت‌های مهم رسانه‌یی را بردارد.

رئیس این شبکه با بیان این مطلب می‌گوید، می‌خواهد به‌گونه کم پیشینه، در بخش رشد قابلیت‌های خبرنگاران دختر تا دستیابی آنان به سمت‌های ریاست و مدیریت فعالیت‌هایش را متمرکز سازد.

عزیزالله اورال روز پنجشنبه هنگام افتتاح این شبکه در کابل گفت، این تلویزیون مخصوص بانوان کشور است و در روزهای نزدیک، شمار کارمندان و خبرنگاران دختر در آن به ۹۰ درصد خواهد رسید.


​او گفت:

"شبکه رادیو تلویزیون بانو، برای تشویق بیشتر زنان و دختران در کار رسانه‌یی در کنار دیگر رسانه‌های کشور پا به عرصه وجود گذاشت، این شبکه نوید تازه‌ای برای حضور بانوان خبرنگار کشور خواهد بود تا بتوانند در بخش‌های مدیریت رسانه‌ها نقش آفرینی شایسته و بایسته‌یی داشته باشند."

به‌گفته بنیان‌گذار آن، این شبکۀ در ولایت‌های کابل، کاپیسا، میدان وردک، بلخ و ولایت‌های همجوار آن از طریق انالوگ و دیجیتال نشرات دارد و به‌زودی از طریق انترنت نیز دستیاب خواهد بود.

در سال‌های پسین فعالیت رسانه‌ها در افغانستان رشد چشمگیری داشته‌است، هرچند این فعالیت‌ها به‌گفته برخی از فعالان رسانه‌یی با محدودیت‌ها و تهدیدهای نیز همراه بوده‌است، اما یکی از انتقاد خبرنگاران دختر راه نیافتن آنان به سمت‌های مهم در یک رسانه بوده که درین زمینه پیوسته برخوردها تبعیض‌آمیز محسوس بوده‌است.

با این همه، آغاز نشرات تلویزیون زن که از آن دو ماه می‌گذرد، برای بسیاری از فعالان رسانه‌یی که تازه‌گام گفته شده‌است، برای رشد قابلیت خبرنگاران دختر و راه یافتن آنان به سمت‌های مهم رسانه‌یی، امید بخش بوده‌است.

مراسم امروز
مراسم امروز

حال آغاز نشرات دومین رادیو تلویزیون زیر نام بانو، امیدها را برای رسانیدن صدای زنان خشونت دیده کشور نیز بیشتر ساخته‌است.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هنگام افتتاح رادیو تلویزیون بانو، از مسئولان این شبکه خواست تا برای برداشتن بستر بی‌عدالتی‌ها بیشتر از هر رسانه دیگر کار کنند.

او گفت:

"یک مسئولیت بسیار جدی است و انتظار داریم کار این رسانه کمک بکند برای بهبود وضعیت، برابری جنسیت و از بین بردن بی‌عدالتی‌ها در کشور، فکر می‌کنم یکی از کارهای را که شبکه بانو انجام دهد در پیوند به عدالت اجتماعی باشد، برابری و حقوق بشر باشد یعنی نشراتی نباشد که تنها مردم به‌خصوص زنان را مصروف سازد، بلکه برای آن‌ها آگاهی دهد، از آزادی‌های شان بگوید و برابری را تبلیغ کند در کشور."

از سوی دیگر، صدیق‌الله توحیدی رئیس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان درین برنامه گفت، با وجود حضور خبرنگاران دختر در رسانه‌ها، صدای ویژه آنان در این چند سال به علت مردسالاری در رسانه‌ها خاموش بوده‌است و به‌گفته آقای توحیدی خاموشی در برابر این ظلم، مانع پیشرفت افغانستان خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG