لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

جسد دو پناهجوی افغان از بلغاریا فردا جمعه به کابل می‌رسد


پس از گذشت یک و نیم ماه بالاخره از جمع اجساد پناهجویان افغان که در حادثه ترافیکی در بلغاریا جان‌هایشان را از دست داده‌اند، دو جسد قرار است فردا "جمعه" به افغانستان برسد.

یک موتر حامل پناهجویان در چهارم جون سال جاری میلادی در شهر پازاردجیک واقع در جنوب پایتخت بلغاریا شکار یک حادثه ترافیکی شد که در آن به‌شمول رانندۀ شانزده ساله، ۵ پناهجوی افغان و چهار پاکستانی جان‌های‌ شان را از دست دادند.

در آغاز گزارش‌ها از کشته شدن ۶ پناهجوی افغان خبر دادند، اما بعداً تأیید گردید که یک تن دیگر که فکر می‌شد افغان است از قوم آفریدی پاکستان بود.

این بار اول نیست که پناهجویان افغان در مسیر اروپا برای رسیدن به کشور‌های دلخواه‌شان جان‌های‌ شان را از دست داده‌اند، اما قضیه این پنچ افغان زمانی توجه زیادی را به خود جلب کرد که یک کمپاین انترنتی برای جمع‌آوری پول به هدف انتقال اجساد این افغان‌ها آغاز شد.

شکرالله لودین یک فعال حقوق که در شهر لندن زندگی می‌کند کسی است که این کمپاین را آغاز کرد.

او هدف از راه اندازی این کمپاین را بی‌کفایتی سفارتخانه افغانستان در بلغاریا خواند و گفت زمانی‌که حکومت افغانستان به‌خواست آن‌ها که انتقال اجساد به افغانستان بود، جواب رد داد.

او مجبور شد که از افغان‌ها در سرتاسر جهان پول بخواهد.

او گفت:

"حکومت بلغاریا گفت که باید سفارت افغانستان مسئولیت انتقال اجساد را به عهده بگیرد، با آنکه با سفارت و مقام‌ها در وزارت خارجه افغانستان تماس گرفتم، آن‌ها گفتند که بودجه نداریم و من پرسیدم که با اجساد چی‌کنیم به من گفتند اجساد همانجا باشند پس از آن من یک کمپاین انترنتی آغاز کردم و از مردم پول خواستم."

به‌گفتۀ آقای لودین، اجساد پناهجویان پاکستانی از سوی حکومت پاکستان چند روز پس از گذشت حادثه و تثبیت هویت به آن کشور منتقل شدند.

شکرالله لودین می‌گوید، دو جسد پناهجوی افغان که قرار است به‌روز جمعه به افغانستان برسد، از سوی خانواده‌های آن‌ها حمایت مالی شده و برای سه جسد دیگر او توانسته‌است که بیش از ۹۰۰۰ پوند جمع‌آوری کند.

اما چالش که بر سر راه انتقال این سه جسد به افغانستان قرار دارد اینست که حکومت بلغاریا می‌گوید باید حکومت افغانستان از طریق سفارت خود در آن‌جا این اجساد را تسلیم شود.

پناهجویان در بلغاریا
پناهجویان در بلغاریا

شکرالله لودین می‌گوید برای این کار پول جمع‌آوری شده را به خانواده‌های قربانیان می‌فرستد تا آن‌ها به وزارت خارجه افغانستان داده و بتوانند اجساد عزیزان‌شان‌ را به کشور انتقال دهند.

او گفت:

"دو جسد که روز جمعه به کابل می‌رسد، فامیل‌هایشان پول فرستاده‌اند برای سه جسد که هنوز در شفاخانه اند پول را که من جمع کرده‌ام به خانواده‌های‌شان می‌فرستم تا به وزارت خارجه افغانستان تسلیم کنند تا آن‌ها به سفارت افغانستان در بلغاریا هدایت دهند که اجساد را انتقال دهند."

خواستم در این مورد نظر وزارت خارجه افغانستان و سفارت افغانستان در بلغاریا را داشته باشیم، اما با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

این بار اول نیست که پناهجویان افغان در بلغاریا به هدف رسیدن به کشور‌های اروپایی جان‌های‌ شان را از دست داده‌اند.

پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی جسد یخ زده یک خانم و یک طفل در مرز میان ترکیه و بلغاریا یافت شد و در سال ۲۰۱۵ میلادی جسد ۷۱ پناهجو در یک لاری یخچال دار در مسیر راه ویانا و هنگری پیدا شد که در آن چهار کودک و هشت زن شامل بودند.

XS
SM
MD
LG