لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

دیده بان حقوق بشر: جنگ افغانستان از زنان و اطفال بیشتر قربانی می‎گیرد


واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست مطلبی را در مورد نشست دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا با تیم امنیتی اش در ارتباط به افغانستان نشر کرده‎است.

این روزنامه مینویسد درین نشست که به روز چهارشنبه برگزار شدرئیس جمهور ترمپ و مشاورین امنیتی اش در خصوص آینده جنگ امریکا در افغانستان و درین مورد که آقای ترمپ تا چی اندازه به جنگ درازمدت امریکا در افغانستان متعهد است بحث و تبادل نظر کردند.

به نوشته واشنگتن پست، رئیس جمهور دونالد ترمپ پس از رسیدن به قدرت، در مورد افغانستان بسیار کم صحبت کرده‎است.

این روزنامه در ادامه نوشته‎است که جنگ افغانستان و این‎که این کشور چگونه دارای ثبات شود و تحرک طالبان کنترول شود قصر سفید، وزارت خارجه امریکا و پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده را بین هم تقسیم کرده‎است.

برخی مقام‎های فعلی و پیشین امریکا به واشنگتن پست گفته اند، در نشست روز چهارشنبه بحث‎های نهایی در خصوص پالیسی جدید امریکا در قبال افغانستان صورت گرفت.

واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز مقاله را در مورد احتمال اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان نشر کرده‎است.

در بخشی ازین مقاله آمده‎است که پنتاگون در آستانه اعلان جزئیات فرستادن عساکر اضافی به افغانستان قرار دارد.

در رابطه به این تصمیم که تا حال اعلان نشده‎است سوالاتی مطرح می‎شوند که آیا تصمیمفرستادن عساکر اضافی امریکا به افغانستان بالای جنگ ۱۶ ساله این کشور تاثیری خواهد داشت یا خیر؟

واشنگتن تایمز در ادامه نوشته‎است که جیمز متیس وزیر دفاع و جنرال جوزوف دانفورد لوی درستیز امریکا به روز چهارشنبه به اعضای کانگرس در مورد ستراتیژی جدید قصر سفید در قبال افغانستان معلومات دادند.

نویسنده مقاله می‎گوید مقام‎های نظامی امریکا به رهبری وزیر دفاع از چند هفته به اینسو روی پیشرفت‎های جنگ افغانستان بحث می‎کنند تا روشن سازند که به شمول سه تا پنج هزار سرباز اضافی، چی اندازه حمایت نظامی برای تقویت نیروهای افغانستان و ثبات این کشور لازمی است.

هیومن رایتس واچ

دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ یک مطلب را در مورد وارد شدن تلفات به زنان در نتیجه جنگ و درگیری در افغانستان نشر کرده‎است.

این سازمان به استناد گزارش تازه سازمان ملل متحد در رابطه به تلفات افراد ملکی در افغانستان نوشته‎است، جنگ و خشونت در حال حاضردرین کشور نسبت به پارسال از زنان بیشتر قربانی می‎گیرد.

دیده بان حقوق بشر می‎گوید، اطفال نیز در کنار زنان در افغانستان بخش عمدهاز قربانیان ملکی را تشکیل می‎دهند.

هیومن رایتس واچ به اساس ارقام یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‎است که از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی به اینسو ۱۷۴ زن درین کشور کشته شده و ۴۶۲ زن دیگر زخمی شده‎اند که در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را در تلفات زنان در افغانستاننشان می‎دهد.

دیده بان حقوق بشر می‎گوید که بسیاری از این زنان در حملات طالبان و دیگر شورشیان مسلح که بالای تاسیسات دولتی انجام داده‎اند کشته و زخمی شده‎اند.

XS
SM
MD
LG