لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

وزیر دفاع امریکا: واشنگتن در جنگ علیه داعش پیروز شدنی است


وزیر دفاع امریکا می‎گوید که واشنگتن در جنگ در برابر گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش پیروز شدنی است.

جیم متیس بعد از گفتگوهای مفصل با اعضای مجلس نماینده‎گان افزود که ائتلاف بین المللی ضد داعش روبه گسترش است.

او این اظهارات را چند ساعت پس از آن ابراز داشت که رئیس جمهور امریکا و معاون وی یک ملاقات خاص با نظامیان امریکایی در مقر وزارت دفاع انجام داد.

پنتاگون گفت که درین ملاقات روی اوضاع افغانستان، پاکستان، کوریای شمالی و دیگر کشورها تماس گرفته شد اما تفصیلات بیشتر داده نشد.

چند ساعت پس از این که رئیس جمهور امریکا بعد از ملاقات با نظامیان امریکایی در مقر وزارت دفاع گفت که گروه داعش رو به زوال است وزیر دفاع این کشور گفت که امریکا در جنگ در برابر داعش پیروز شدنی است و ائتلاف بین المللی خود در برابر داعش را برای شکست دادن این گروه گسترش می‎بخشد.

وزیر دفاع امریکا
وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع بعد از گردهمایی عقب درهای بسته با رئیس جمهور ترمپ به خبرنگاران گفت که ما پیروز می‎شویم و آن‎ها شکست می‎خورند.

سپس وزیران دفاع و خارجه امریکا جیم متیس و ریکس تیلرسن و لوی درستیز جوزوف دانفورد تقریبا نود دقیقه با اعضای مجلس نماینده‎گان گفتگو کردند.

متیس گفت که آن‎ها به اعضای مجلس معلومات دادند که تلاش‎های شکست دادن به داعش و گسترش ائتلاف بین المللی ضد داعش به کجا رسیده‎است.

یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت در ملاقات رئیس جمهور و معاون وی با نظامیان امریکایی در مقر وزارت دفاعکه تقریبا دو ساعت را در بر گرفت یک بررسی اجمالی در بارۀ افغانستان، پاکستان، کوریای شمالی و دیگر کشورها صورت گرفت.

دانا وایت افزود که کدام تصمیم درین ملاقات اتخاذ نشد و در بارۀ کدام جدول زمانی هم صحبت نشد.

رئیس جمهور ترمپ در بارۀ افزایش متوقع نیروها در افغانستان صحبت نکرد و فقط همین قدر به خبرنگاران گفت که "خواهیم دید."

او گفت که جنگ در برابر داعش به خوبی به پیش می‎رود و این گروه به سرعت رو به زوال است.

حکومت امریکا آرزومند است تا کمبودی‎های نیروهای افغان را با یک ستراتیژی نو و فرستادن هزاران سرباز تازه نفس به افغانستان مرفوع سازد.

در حال حاضر حدود هشت هزار و چهار صد سرباز امریکایی در افغانستان هستند.

وقتیکه از وزیر دفاع در بارۀ فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان پرسیده شد او گفت که من مطمئن هستم که رئیس جمهور به زودی درین مورد تصمیم خواهد گرفت.

رئیس جمهور دونالد ترمپ ملاقات خود در وزارت دفاع را بسیار مفید خواند ولی از ارائه هرگونه معلومات مشخص در بارۀ آن خود داری کرد.

اوگفت:

"از اقدامات آینده در افغانستان خواهید شنید."

درین میان متیس بعد از ملاقات با اعضای کانگرس گفت که اعضای مجلس نماینده‎گان از تلاش‎های حکومت حمایت کردند.

او گفت:

" من یقینا باور دارم که ما حمایت آشکار و رسای کانگرس را با خود داریم."

جان باس
جان باس

در حالیکه بحث‎های قصر سفید بییشتر در بارۀ جنگ افغانستان تمرکز یافته‎است حکومت امریکا سفیر نو خود را برای افغانستان نامزد ساخته‎است.

دیپلومات سابق سفیر جان باس قبلا در انقره وظیفه داشته‎است.

قصر سفید در یک اعلامیه خود از تجارب سفیر جان باس در مبارزه علیه تروریزم یاد آوری کرده می‎نویسد که او بیشترین بخش ماموریت خود در دهۀ گذشته را برای نزدیک ساختن متحدان امریکا در مبارزه علیه تروریزم در عراق، سوریه و آسیای جنوبی سپری کرده‎است.

آقای باس در حالی به حیث سفیر امریکا در افغانستان تعیین می‎شود که واشنگتن روی تکمیل کردن ستراتیژی نو خود درین کشور کار می‎کند.

XS
SM
MD
LG