لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

برخی وکلا: حوادث هلمند و بدخشان ناشی از مدیریت ضعیف نهادهای امنیتی بوده‌است


در حالیکه وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که حمله هوایی نیروهای امریکایی بالای نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی گرشک ولایت هلمند سهواً صورت گرفته‌است، اما برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند چنین حملات بخاطر عدم هماهنگی و ضعف ارگان‌های امنیتی افغان رخ می‌دهد.

حبیبه سادات یک‌تن از نماینده‌های مردم هلمند در ولسی جرگه روز شنبه در نشست عمومی این جرگه گفت، در بسیاری حالات چنین رویداد‌ها بخاطر گزارش‌دهی نادرست نیروهای امنیتی افغان رخ می‌دهد.

وی گفت:

"نیروهای امنیتی افغان چرا گزارش درست نمی‌دهند، آیا امریکایی‌ها به این خاطر آمده‌اند که اردوی ملی ما را از بین ببرند و یا این‌که با ما همکاری کنند، امیدوار هستم که نیروهای امنیتی در این بخش توجه جدی نمایند."

این در حالیست که در تازه‌ترین مورد روز گذشته در حمله هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی گرشک ولایت هلمند ۱۶ پولیس کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

مقامات گفته اند که در میان سربازان کشته شده محمد ولی و ناصر دو قوماندان پولیس نیز شامل هستند.

در عین حال وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون روز جمعه در یک اعلامیه حمله هوایی بالای نیروهای امنیتی افغان را تأسف بار خوانده و گفته است که این حمله سهواً صورت گرفته‌است.

این در حالیست که مقامات در شمالشرق کشور گفته اند که طالبان مسلح روز جمعه حملات تهاجمی شان‌را بالای ولسوالی تگاب آغاز کرده و در نتیجه ۳۰ تن از افراد خیزش مردم و پولیس محلی را تیرباران کردند.

طالبان مسلح نیز این حمله را تائید کرده گفته اند که در این رویداد ۳۵ سرباز افغان کشته و شماری دیگر را با خود برده‌اند.

از سوی هم وزارت دفاع می‌گوید، حمله هوایی بالای نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی گرشک ولایت هلمند سهواً انجام شده اما این وزارت هیئتی را بخاطر بررسی رویداد‌های هلمند و بدخشان تعیین کرده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صبحت با رادیو آزادی در مورد گفت:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

" این کار اشتباهاً انجام شده، اما بخاطر معلومات بیشتر این رویداد یک هیئت تعیین شده تا آن رویداد را به گونه دقیق بررسی نماید آن یک رویداد ناگوار بود باید رخ نمی‌داد اما این سهواً انجام شده و آن پوسته هنوز هم در دست ما است و قوت‌های ما آنجا رفته اند."

این بار اول نیست که بالای نیروهای امنیتی افغان حملات هوایی انجام می‌شود بلکه پیش از این نیز چنین رویداد‌های رخ داده‌اند.

نیلوفر ابراهیمی یک‌تن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، اگر هماهنگی لازم میان نیروهای امنیتی افغان و نیروهای حمایت قاطع بمیان نیاید جلوگیری از چنین حملات ناممکن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG