لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

سخنگوی والی فاریاب: مقاومت نیروهای افغان در کوهستان جریان دارد


ولسوالی کوهستانِ ولایت فاریاب، سر انجام پس از یک ماه محاصره و یک ماه مقاومت به تصرف شورشیان طالب در آمد.

احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب با تائید سقوط این ولسوالی به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی شب گذشته از ساختمان ولسوالی عقب نشینی کرده و در حال حاضر در یکی از قریه های منطقۀ لولاش جا به جا شده‌اند.

وی گفت:

"ولسوالی کوهستان دیشب شاهد درگیری های شدید بین نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح دولت بود که متأسفانه تعدادی از نیروهای ما عقب نشینی کردند و به اطراف ولسوالی برآمدند و قسمت‌های این ولسوالی به دست طالبان افتاد ولی برای فعلاً هم ما در آن جا قوا داریم. یعنی نیروهای کماندو، اردو، پولیس و نیروهای خیزش مردمی در آن‌جا عملاً حضور دارند و مقاومت جریان دارد."

منطقۀ که نیروهای افغان از ولسوالی کوهستان به آن عقب نشینی کرده‌اند.
منطقۀ که نیروهای افغان از ولسوالی کوهستان به آن عقب نشینی کرده‌اند.

ولسوالی کوهستان از مدت یک ماه بدین‌سو قسماً در محاصرۀ شورشیان طالب قرار داشت و در هفته اخیر وضعیت امنیتی وخیم تر شده و قوماندانان خیزش مردمی در کوهستان بار بار خواهان نیروهای کمکی و مهمات از مقامات محلی فاریاب شده بودند. این‌که دولت چرا نتوانسته است وضعیت را در لولاش کنترول نموده و جلو سقوط ولسوالی کوهستان را بگیرد؟ باز هم آقای بیدار در پاسخ گفت:

"هفته قبل مشکلات نیروها تا اندازۀ مرفوع شده بود. یعنی نیروهای کماندو فرستاده شد و همچنان مهمات و تجهیزات لازم برای آن‌ها انتقال گردید اما جنگ است. در جنگ عقب نشینی و سقوط بعضی ساحات به گونۀ طبیعی صورت می‌گیرد اما این به معنی ناتوانی دولت نیست."

از سوی هم قوماندانان خیزش‌های مردمی می‌گویند، اگر دولت به طور عاجل به کمک و یاری نیروهای گیرمانده در لولاش کوهستان اقدام نکند، این نیروها راه دیگر جز تسلیم شدن به شورشیان طالب را نخواهند داشت.

یک‌تن از فرماندهان خیزش مردمی در زمینه به رادیو آزادی چنین می‌گوید:

"تمام قسمت‌های ولسوالی به دست طالبان سقوط کرد و به هر اندازۀ که قریه بود تحت کنترول طالبان قرار گرفت. نیروها برای فعلاً در قریۀ مرحوم داکتر سعادت جابه شده‌اند. اگر دولت توجه نکند این نیروها هم ناگزیر تسلیم طالبان خواهند شد. من خودم با افرادم دو شب در محاصرۀ طالبان قرار گرفتم و در اثنای که زخمی‌ها را انتقال می‌دادم خودم هم زخمی شدم."

همچنان عبدالسمیع "خیرخواه" رئیس شورای ولایتی فاریاب با ابراز نگرانی اظهار می‌دارد که اگر دولت مرکزی توجه جدی خود را به وضعیت ناگوار فاریاب معطوف نسازد، ولسوالی‌های آسیب پذیر نیز یکی پی دیگر به دست طالبان مسلح سقوط خواهند کرد.

خیرخواه در ادامه افزود:

"چهار ولسوالی که برای فعلاً تحت تهدید است، شامل ولسوالی‌های غورماچ، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، دولت آباد، بلچراغ و قیصار بوده که آن هم صرف ساختمان‌ها به دست نیروهای دولتی قرار دارند و بس. اکثریت ساحات ولسوالی‌های نیز به دست طالبان مسلح قرار دارند. متأسفانه که دولت هیچ گونه توجهی به این وضعیت ندارد. تقریباً پنج ولسوالی فاریاب تحت تهدید بود که از جمله یکی آن سقوط کرد و چهار ولسوالی دیگر ما که زیر تهدید هستند، اگر دولت به گونۀ جدی اقدام نکند آن‌ها هم یکی پی دیگر سقوط خواهند کرد."

ولسوالی کوهستان حدود 120 کیلومتر از شهر میمنه فاصله دارد و راه‌های مواصلاتی آن به دلیل صعب العبور بودن و نیز حضور دایمی طالبان در آن مسیر، از مدت‌ها بدین‌سو به روی ترافیک مسدود می‌باشد.

به گفته ساکنین کوهستان، در شرایط کنونی، اعزام نیروهای تازه نفس از طریق راه‌های مواصلاتی ناممکن می‌باشد و دولت، نیروهای کمکی را تا منطقۀ لولاش باید هر چه عاجل توسط هلیکوپترها منتقل سازد.

گزارش: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG