لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

تبصره لانگ وار ژورنال روی "حمله انتحاری پسر رهبر طالبان" در هلمند


لانگ وار ژورنال

نشریۀ لانگ وار ژورنال در بارۀ حملۀ انتحاری که گفته می‎شود حافظ عبدالرحمن پسر ملا هبت الله رهبر طالبان چند روز قبل در هلمند انجام داده‎است یک مطلب نشر کرده‎است.

درین حمله در گرشک نیروهای افغان هدف قرار داده شد.

نشریه می‎نویسد که خبر این حملۀ انتحاری که طالبان آن را استشهادی می‎خوانند نخست از سوی یکتن از حامیان معروف آن‎هابنام عبدالقهار بلخی از طریق تویتر نشر شد که سپس از جانب ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تائید گردید.

لانگ وار ژورنال می‎نویسد که حملات انتحاری از سوی فرزندان رهبران گروه‎های جهادی معمول نیست چون دیده می‎شود کهاکثریت آن‎ها یا قوماندانان نظامی اند یا مسئولیت امور دیگر را بدوش دارند.

فرزند ملا هبت الله این حمله را در ولسوالی گرشک هلمند جای که هفتۀ گذشته حد اقل دوازده پولیس افغان در یک حملۀ اشتباهی نیروهای امریکایی جان باختند انجام داده‎است.

شورشیان طالب در گرشک وچند ولسوالی دیگر هلمند حضور فعال دارند.

گفته می‎شود که طالبان در حال حاضر شش ولسوالی هلمند را زیر تصرف خود دارند.

شورشیان طالب بدنبال خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۳ از هلمند حضور خود درین ولایت را گسترش بخشیدند.

جاپان تایمز

درین میان روزنامۀ جاپان تایمز هم یک مطلب در بارۀ جنگ افغانستان نشر کرده می‎نویسد که امریکا هنوز هم مصروف این جنگ شانزده ساله‎است.

روزنامه می‎افزاید که این جنگ نه تنها طولانی ترین جنگ خارجی در تاریخ امریکا است که بر علاوۀ تلفات جانی مصارف آن به تقریبا یک تریلیون دالر می‎رسد از نگاه اخلاقی هم دچار فساد بوده چون بنوشتۀ روزنامه جای شرم است که هنوز هم کدام راه رضایت بخش بیرون رفت از آن دیده نمی‎شود.

جاپان تایمز می‎نویسد که بدنبال حملات تروریستی القاعده در سال ۲۰۰۱ بر امریکا نیازمندی حمله به افغانستان دیده شد تا این شبکه سرکوب گردد.

روزنامه می‎نویسد بعد از این‎که القاعده شکست خورد اکثریت نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک می‎گفتند و یک شمار محدود سربازان برای تصفیۀ منطقه باید در آن‎جا باقی می‎ماندند.

اما در عوض تصمیم گرفته شد که یک نوع از دموکراسی که برای افغان‎ها نا آشنا بود پیاده شود.

و آن هم در یک کشوری که بنوشتۀ روزنامه از لحاظ تاریخی اقوام و قبایل در آن حکمروایی کرده‎اند و هیچ کدام قدرت بزرگ خارجی در اداره یا کنترول کامل دراز مدت آن موفق نشده‎است.

XS
SM
MD
LG