لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

امسال ۳۰ هزار افغان بخاطر ادای فریضه حج به عربستان می‌روند


وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید، قرار است در سال‌جاری ۳۰ هزار افغان بخاطر ادای فریضه حج به عربستان سعودی سفر نمایند.

با آغاز روند انتقال حاجیان افغان به عربستان سعودی وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید، در سال‌جاری ۳۰ هزار حاجی افغان بخاطر ادای فریضه حج به عربستان سعودی فرستاده می‌شوند.

اسحاق عرب سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، روند انتقال حجاج شب گذشته آغاز و تا یک ماه ادامه دارد.

وی گفت:

" امسال ۳۰ هزار حاجی داریم آنان از افغانستان در مراسم حج اشتراک می‌کنند و همزمان پرواز‌های ما از چهار زون هرات، کابل ، مزار فعلاً آغاز شده زون پرواز کندهار بعداً شروع می‌شود و مدت یک‌ماه این پرواز‌ها جریان داشته مطابق تقسیم اوقات شرکت آریانا امشب ۲۱۰ نفر پرواز کرده از مرکز و امروز ۳۲۰ تن دیگر هم پرواز می‌کنند."

وی همچنان گفت، در این اواخر اشتراک زنان در مراسم حج نزدیک ۴۵ درصد رسیده‌است به گفته وی در مقایسه با سال‌های گذشته این ارقام افزایش را نشان می‌دهد.

مقامات این وزارت می‌گویند، سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته برخی مشکلاتی که قبلاً حاجیان با آن مواجه می‌گردیدند حل گردیده‌است.

این در حالیست که در سال‌های گذشته حاجیان افغان برگشته از عربستان سعودی شکایت کرده و گفته اند که در جریان سفر‌ شان به عربستان سعودی علاوه بر نبود مکان بود باش مناسب با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند.

آنان همچنان گفته اند که هنگام انجام مراسم حج با مشکلات ترانسپورتی، نبود غذا و عدم رهنمایی درست نیز مواجه بودند.

اما اسحاق عرب سخنگوی وزارت حج و اوقاف اطمنیان می‌دهد که در سال‌جاری تمام مشکلات حاجیان افغان در عربستان سعودی در نظر گرفته شده‌است.

وی گفت:

" امکانات برای حاجیان فراهم است از قبیل تعمیرهای رهایشی تا خدمات ترانسپورتی و سه وقت غذا مطابق مینوی که با شرکت‌های تغذیه ما قرارداد کردیم سه وقت غذا هم برای آنان داریم مشکلاتی که قبلاً بود همه رفع شده‌است."

به گفته وزارت حج و اوقاف، این‌بار پرواز حجاج افغان مستقیماً از کابل به مدینه منوره صورت می‌گیرد.

مسئولان این وزارت می‌گویند، در سال‌جاری هزینه مصرف هر حاجی به عربستان سعودی ۲۵۵۰ دالر امریکایی در نظر گرفته شده و در عربستان سعودی خدمات صحی نیز برای حجاج افغان مساعد گردیده‌است.

به گفته آنان، ۶۵۰ معلم رهنما بخاطر رهنمایی حجاج افغان توظیف شده‌اند.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف در حالی از فراهم نمودن تسهیلات برای حجاج افغان در جریان مراسم حج امسال سخن می‌زنند که در سال‌های گذشته حاجیان افغان در عربستان سعودی در جریان مناسک حج با مشکلات زیادی مواجه گردیده بودند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG