لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

نیویارک تایمز: تصمیم در مورد افغانستان برای ترمپ کار ساده نیست


نیویارک تایمز
در حالیکه امریکا روی اعزام چند هزار سرباز بیشتر به افغانستان غور می‌کند، روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش نوشته است که تصمیم در مورد افغانستان برای رئیس جمهور ترمپ کار ساده نیست.

به نوشته روزنامه، اعزام سربازان بیشتر شاید به غیر از ضیاع وقت چیزی دیگر نباشد.

نیویارک تایمز می‌نویسد رئیس جمهور بارک اوباما هم در سال ۲۰۱۲ برای تغییر بن‌بست موجود در حالت جنگ ده‌ها هزار سرباز اضافی به افغانستان فرستاد ولی وی این ماموریت را نیم کاره گذاشته و تلاش‌های صلح با طالبان را در حالی آغاز کرد که زمان تعیین شده برای خروج نیروهای امریکایی در حال نزدیک شدن بود.

نیویارک تایمز می‌نویسد ترمپ کاری بر عکس کرده می‌تواند و آن این‌که با جرأت کامل مذاکرات صلح با طالبان را آغاز نموده و در عین زمان با افزایش قوا در جبهه جنگ جلو پیشرفت طالبان را بگیرد.

نیویارک تایمز در مقاله دیگر در رابطه به تصرف ولسوالی تیوره غور و کوهستان فاریاب می‌نوسید که چنین کار طالبان نشانۀ از گسترش جنگ در افغانستان است.

به نوشته روزنامه در حالیکه حاصلات کوکنار تازه گرفته شده‌است، طالبان حملات شان را شدت بخشیده‌اند.

نیویارک تایمز اظهارات طارق شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع افغانستان را گرفته که گفته است، نیروهای افغان از ۳۴ ولایت این‌کشور در ۲۱ آن در حال جنگ با طالبان اند.

روزنامه می‌نویسد افزایش حملات طالبان نگرانی‌ها در مورد افزایش قوای افغان مخصوصاً پولیس ملی و محلی را افزایش داده‌است.

واشنگتن پُست
روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیرش مطلبی را در مورد عملیات جاری قوای افغان و بین‌المللی علیه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار به نشر رسانیده و می‌نویسد، چهار ماه از این عملیات می‌گذرد و اردوی امریکا تعهد کرده‌است تا پایان سال داعش را از بین می‌برد.

خبرنگار واشنگتن پُست در گزارشی که در ولسوالی اچین ننگرهار تهیه کرده می‌نویسد، شمار حملات هوایی در این عملیات حتی نسبت به سال ۲۰۱۲ یعنی زمانی‌که بارک اوباما شمار سربازان را افزایش داد نیز بیشتر است.

بر اساس گزارش واشنگتن پُست منابع استخباراتی افغان - امریکایی به این باورند که داعش خالیگاه جنگجویان کشته شده اش را به زودی با افراد تازه جلب شده پُر می‌کند و چنان به نظر می‌رسد که برای یک جنگ بی‌پایان آمادگی گرفته می‌شود.

داعشیان چند ماه پیش شماری از عالمان دینی را که به خواست‌های این گروه لبیک نمی‌گفتند بر بمب‌ها نشانیده و جریان انفجار آن‌ها را ثبت و نشر کردند.

واشنگتن پُست می‌نویسد مردم محلی که از مظالم داعش با خبر می‌شوند قریه‌های شانرا ترک نموده و فرار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG