لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

زنده‎گی برای مدرن سازی افغانستان و مواجه شدن با یک پایان ظالمانه


فارن افیرز

نشریه فارن افیرز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان "سیاست کشنده هویت در افغانستان".

مقاله به این موضوع تمرکز نموده‎است که فساد و تفرقه قومی چگونه حکومتداری را در افغانستان خدشه دار می‎سازد.

فارن افیرز در اشاره به حمله مرگبار تانکر بمب در ماه می و کشته شدن حدود ۱۵۰ تن در این حمله نوشته‎است که شمار حملات انتحاری در چند سال گذشته در افغانستان افزایش یافته و همین حمله تانکر بمب خونین ترین حمله بعد از سال ۲۰۰۱ بود و بدی دیگر این حمله این بود که در قلب کابل رخ داد.

نشریه در اشاره به تظاهرات بعد از حمله تانکر بمب و تلاش‎های بهره برداری سیاسی از آن از سوی بعضی حلقات و حتی مباحثات فیسبوکی که ایجاد شده بود می‎نویسد، کابل تابستان را در غم همین حادثه گذشتاند، باشنده‎گان این شهر از تکرار چنین حملات نگرانی دارند ولی این یگانه مشکل افغان‎ها نیست. به نوشته فارن افیرز، سیاستمدارانی‎که کارت‎های قومی را بازی می‎کنند، شاید چالشی بزرگتر اند.

به نوشته نشریه هر باشنده کابل که سال‎های قبل از حکومت طالبان را به یاد دارند یعنی زمانی را که کابل جبهه جنگ گروه‎های مختلف قومی، صحنه راکت بازی‎ها و ارتکاب خشونت‎های جدی علیه همدیگر بود را به یاد داشته باشد، سیاست‎های قومی سیاستمداران را با دیده نگرانی می‎نگرند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به داغترین موضوع خبری مربوط به افغانستان تمرکز نموده و در شماره اخیرش در مطلبی در مورد حمله اخیر کابل، عکس نجیبه حسینی دختر جوان افغان را به نشر رسانیده که در این حمله کشته شد.

عنوان مقاله‎است، زنده‎گی برای مدرن سازی افغانستان و مواجه شدن با یک پایان ظالمانه.

به نوشته روزنامه، نجیبه حسینی از یک قریه خاک آلود در مرکز افغانستان جای که زنده‎گی مردم وابسته با حاصلات بادام است، راه درازی را پیموده در رشته کمپیوتر در هند تحصیل کرد و ماستری اش را از یک پوهنتون شهر ساحلی کوبی جاپان گرفت.

نجیبه ۲۸ ساله سال گذشته از جاپان برگشته و مسئول یک واحد خدمات کمپیوتری در وزارت معادن افغانستان بود، واحدی که برای دیجیتل سازی بیروکراسی کهنه افغانستان کار می‎کند.

به نوشته نیویارک تایمز زنده‎گی و خواب‎های نجیبه صبح روز دوشنبه زمانی نقش بر آب شد که راهی دفتر بود. در حمله انتحاری روز دوشنبه در غرب کابل به شمول نجیبه حسینی ۲۴ تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند.

والستریت ژورنال

والستریت ژورنال نیز در رابطه با حمله روز دوشنبه در کابل مقاله را به نشر رسانیده و مینویسد، این حمله در حالی رخ داد که حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان شدت گرفته است. روزنامه از ولایات فاریاب، غور، غزنی، هلمند، هرات و پکتیا یاد کرده‎است.

واستریت ژورنال به سخنان دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز اشاره کرده که گفته‎است:

"جنگ است، اگر یک پوسته نظامی سقوط می‎کند به این معنا نیست که تمام مملکت سقوط کرد، ما یک سیستم و یک دولت داریم."

XS
SM
MD
LG