لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

آرمان ملی: بند سلما باید محافظت شود


روزنامه‎های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در شماره‎های امروزی شان تبصره نموده‎اند.

دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‎اش را تحت عنوان "کابینه افغانستان هنوز هم تکمیل نیست" نوشته‎است و گفته شده که از حکومت وحدت ملی سه سال سپری شده ولی هنوز هم کابینه آن نا تکمیل است.

در ادامه با اشاره به مقرری‎های جدید نوشته شده که موجودیت کشمکش‎ها و تضادهای داخلی سبب شده تا حکومت با مشکلات رو به رو شود و وعده‎های را که با مردم تعهد نموده بودند، حتی یک آن هم عملی نشود.

نویسنده با اشاره به مقرری‎های جدید نوشته‎است که رئیس جمهور طی یک فرمان کاندید وزرای ترانسپورت و سرحدات را معرفی نموده‎است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی سرمقاله اش را زیر عنوان "بند سلما باید محافظت شود" نوشته‎است و در ادامه آمده است که حکومت مکلف به حفاظت از جایدادهای ملی و عامه میباشد.

نویسنده اضافه نموده که بعد از سقوط ولسوالی تیوره از سوی طالبان آنان کوشش کردند تا خودشان را به بند سلما برسانند و این بند بزرگ آب را تخریب نمایند.

به باور سرمقاله نویس در سقوط ولسوالی تیوره، کشور همسایه ایران با طالبان کمک مالی و تجهیزاتی نموده‎است تا بند سلما را تخریب نمایند.

سرمقاله نویس از حکومت می‎خواهد که باید در قسمت پس گیری ولسوالی تیوره اقدام جدی و عاجل نماید تا بند سلما محفوظ بماند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته است که ایران در پی منافع خودش در افغانستان است و ایجاد بندهای آب و برق در افغانستان برایش قابل قبول نیست.

سرمقاله نویس در ادامه نوشته که ایران بخاطر از بین بردن مدیریت منابع َآبی در افغانستان کوشش می‎کند تا طالبان را کمک نماید.

سرمقاله نویس خطاب به طالبان می‎نویسد که ایران، روسیه و پاکستان طالبان را منحیث وسیله برای برآورده شدن اهداف خودشان استفاده می‎کنند.

مسیر

و روزنامه مسیر در مورد پروژه تاپی نوشته‎است و گفته شده که حکومت هنوز هم آماده‎گی لازم را در این راستا ندارد.

در ادامه از قول کارشناسان اقتصادی نوشته شده که پروژه تاپی برای افغانستان یک فرصت خوب اقتصادی میباشد و باید حکومت افغانستان بخاطری تطبیق این پروژه آماده‎گی‎های لازم از نگاه سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد.

نویسنده از قول سخنگوی طالبان هم نوشته که طالبان گفته‎اند که آنان سد راه تطبیق این پروژه نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG