لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

شورای ولایتی کندز: نیروهای دولتی ۱۳ قریه را بدون درگیری به طالبان رها کردند


در شمال‌شرق مرکز کندز برخی قریه‌جات تصفیه شده را دوباره طالبان مسلح تصرف کرده‌اند.

شورای ولایتی کندز می‌گوید که نیروهای دولتی به‌تازه‌گی ۱۳ قریه را در شمال‌شرق شهر کندز تصرف کرده‌بودند، اما بدون کدام درگیری این مناطق را دوباره به مخالفان مسلح حکومت رها کرده‌اند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز می‌گوید که نیروهای کوماندوی افغان با بسیار مشکلات برخی ساحات مهم را در شمال‌شرق مرکز کندز پس از چندین سال از وجود مخالفان مسلح حکومت پاکسازی کرده‌اند، اما در اثر ضعف و عدم هماهنگی میان مقام‌های محلی کندز، طالبان مسلح دوباره به این مناطق برگشتند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز

او گفت:

"عملیات‌های تصفیوی بسیار به شکل خوب دوام داشت و ما رضایت داشتیم و حمایت می‌کردیم و خیلی ساحاتِ را با بسیار وقت زیاد و با بسیار هزینه‌های مالی و جانی این‌ها توانستند که ساحه‌ای حضرت را و حتی به ساحاتِ قوچی خود را برسانند و ساحه پاکسازی شود، اما با تأسف همین ساحاتِ که به اینقدر هزینه و با اینقدر مشکلات پاکسازی شد و مردم هم بسیار خوش بودند، همین ساحات را به یکبارگی رها کردند و تمامی دست آوردهای‌شان‌ را به صفر ضرب زدند."

با این حال احمد جاوید سلیم، سخنگوی نیروهای کوماندو می‌گوید که آنان در مدت ۱۴ روز در نتیجه عملیات پامیر ۱۱ در شمال‌شرق مرکز کندز ۱۳ قریه را از وجود مخالفان مسلح حکومت پاکسازی کرده‌اند، اما بنابر فیصلۀ شورای نظامی این ولایت، نیروهای کوماندو از این ساحات بیرون شدند و حکومت محلی کندز به‌خاطر حفظ مناطق تصفیه شده نیرو اعزام نکردند.

بر اساس گفتۀهای آقای سلیم که مسئولیت حفاظت ساحات تصفیه شده بر دوش دیگر نیروهای دولتی می‌باشد، اما هنگامی بیرون شدن کوماندوها از منطقه، مقام‌های محلی کندز در ساحات تصفیه شده دیگر نیروها را جا به‌جا نکردند.

از سوی دیگر جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز با رد این اتهامات می‌گوید که خروج نیروها دولتی از منطقه بیانگر ضعف و ناتوانایی نیروهای امنیتی نمی‌باشد، اما نیروهای کوماندو بر اساس فیصلۀ شورای نظامی ولایت از منطقه بیرون شدند.

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز
عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز

او گفت:

"برآمدن قوت‌ها به این معنی نیست که در آنجا ناشی از کدام جبر و زور و یا ضعف و ناتوایی بوده باشد، برآمدن آنها به‌خاطر اجرای مرحلۀ بعدی عملیاتی است و این‌که صدمه‌ای به دشمن وارد می‌شود نیروهای جنگی‌اش تلفات می‌دهد و ماشین حربی‌اش نابود می‌شود و سرانجام توان رزمی‌اش را دشمن از دست می‌دهد. ما می‌خواهیم در هر در جای‌که تهدیدی متوجه به مناطق بوده باشد در او ساحات بر اساس پلان‌هایکه از قبل وجود داشته عملیات دوام پیدا می‌کند."

آقای حمیدی بیان نمود، که مقام‌های محلی کندز در خصوص تأمین امنیت و از بین برُدن مخالفان مسلح حکومت اراده جدی و قاطع دارند و در هیچ نقطه‌ این ولایت به مخالفان مسلح حکومت مجال سربلند کردن را نمی‌دهند.

شایان گفتن است، که پس از چندین سال تصرف برخی مناطق استراتژیک در شمال‌شرق شهر کندز از سوی نیروهای دولتی، امیدواری باشنده‌گان این ولایت را نسبت به آینده‌شان بیشتر ساخته بود، اما بدون جنگ و درگیری سپُردن مناطق تصفیه شده به مخالفان مسلح حکومت، کندزیان را نسبت به آینده‌شان نگران ساخته‌است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG