لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

تبصره شماری از روزنامه‌های غربی در مورد امنیت افغانستان


شماری از روزنامه‎های بین المللی در شماره‎های اخیر شان تحولات امنیتی در افغانستان را به بحث گرفته‎اند.

ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس از حمله خونین روز سه شنبه بر یک قرارگاه نظامی در کندهار یاد کرده‎است که تازه ترین مثال تشدید حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان بود.

به نوشته روزنامه، طالبان از چهار سمت بر این قرارگاه نظامی در ولسوالی خاکریز کندهارهجوم برده ۲۶ تن را کشته و ۱۳ تن دیگر را زخمی ساختند.

روزنامه از تحولات اخیر در ولسوالی تیوره غور، کوهستان فاریاب و جانی خیل پکتیا هم یاد کرده‎است.

مقاله به قول منابع اردوی امریکا می‎نویسد، در آغاز امسال بیش از ۱۰ درصد از ۴۰۷ ولسوالی افغانستان در تصرف طالبان بودند در حالی‎که ۳۳درصد دیگر ولسوالی‎ها میان دو طرف دست به دست می‎شوند.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان: "اگر امریکا افغانستان را کاملاً ترک کند، چی‎خواهد شد؟"

به نوشته مقاله، به نظر می‎رسد طولانی ترین جنگ امریکا به پایان اش نزدیک نیست.

شانزده سال ازین جنگ گذشته‎است، ۲۴۰۰ سرباز امریکایی کشته شده‎اند، هفتصد میلیارد دالر مصرف شده و هنوز هم عبارت پیرورزی کمرنگ و حتی بیرنگ است.

هدف امریکا از عبارت پیروزی به عبارت شکست نخوردن تبدیل شده‎است.

به نوشته روزنامه محو داعش در مناطق کوهستانی شرق این کشور دشوار است و محبوبیت این جنگ در امریکا هم کاهش یافته‎است و تلفات ملکی و غیر ملکی در افغانستان هم بی سابقه است.

روزنامه از چندین مشکل دیگر جاری در افغانستان یاد کرده می‎نویسد، قدرت‎های منطقوی مانند ایران، پاکستان و روسیه منافع ستراتیژیک خود را در افغانستان به پیش می‎برند، اغلباً به بهای اهداف امریکا.

با در نظرداشت این همه مشکلات به نوشتهء واشگتن پوست، سوالی در ذهن شماری زیاد از امریکایی‎ها خطور می‎کند و آن این‎که چرا حکومت امریکا هنوزهم در افغانستان دخیل است.

به همین هدف خبرنگار واشنگتن پست در کابل از کارشناس افغان گرفته، تا تکسی ران افغان و از سخنگوی طالبان گرفته تا مقامات افغان و بین المللی پرسیده‎است که، اگر امریکا افغانستان را ترک کند، چی خواهد شد؟؟؟

ویلیم سالوین سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته‎است اگر چنین شود، خلا ایجاد خواهد شد که حدود ۲۰ سازمان تررویستی موجود در سرحد میان افغانستان و پاکستان از آن بهره خواهند برد، این کشور را بی ثبات تر ساخته و تهدید جدی را برای حکومت افغانستان ایجاد خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته‎است، چنین کار به فایده امریکایی‎ها و افغان‎ها بوده و از خونریزی‎های بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

احمد شاه ۵۷ ساله یک تکسی ران افغان گفته‎است، اگر ترمپ تصمیم بگیرد افغانستان را در میدان خدا و راستی بگذارد، کشورش بار دیگر به میدان جنگ‎های قومی مبدل خواهد شد که تارهای اصلی آن، در دست قدرت‎های منطقه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG