لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

امریکا: ایران با پرتاپ راکت از یک قطعنامه شورای امنیت تخطی کرده‌است


ایالات متحده امریکا، ایران را متهم کرده که با پرتاب پیشرفته‌ترین راکت‌اش که یک ستلایت را حمل کرد، از یک قطعنامه شورای امنیت ملل متحد تخطی کرده‌است.

تلویزیون دولتی ایران دیروز صحنه‌های از پرتاب راکت مسمی به سیمرغ را که تصاویر آیت الله روح الله خمینی رهبر انقلاب ایران در آن نصب بود نشان داده و گفت، این راکت می‌تواند ستلایت ۲۵۰ کیلویی را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری در مدار زمین جابجا سازد.

بر اساس قطعنامه شورای امنیت ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ در مورد توافق هستوی با ایران صادر شده بود، ایران به عدم پرتاب راکت قادر به حمل سرگلوله هستوی تشویق می‌شود ولی ازین کار منع نشده‌است.

ایران می‌گوید برای اهداف دفاعی نیاز به این راکت‌ها دارد و هم ابراز داشته که راکت‌های قادر به حمل سرگلوله هستوی ندارند، زیرا فعالیت‌های هستوی‌اش بعد از امضای توافق‌نامه هسته‌یی سال ۲۰۱۵ متوقف شده‌است.

ایران همچنان اتهامات غرب را رد می‌کند که گویا برنامه فضایی ایران بهانۀ است برای مخفی نگهداشتن انکشاف برنامه تسلیحاتی این‌کشور.

ایران سال گذشته خواهان افزایش همکاری‌ها با چند کشور جهان در بخش پرژوه‌های فضایی شد.

لیو ژیی سفیر چین در ملل متحد که کشورش حق ویتوی قطعنامه‌های ملل متحد را داراست دیروز در صحبت با اسوشیتدپرس، در معضله جاری ایران و امریکا به نحوی از تهران حمایت نموده گفت، آخرین پرتاب راکت ایران مخالف توافق‌نامه هسته‌یی نبود.

قابل ذکر است که یک سند که در همین هفته از سوی کانگرس امریکا تصویب شد تحریمات بر سپاه پاسداران انقلاب ایران را به سبب برنامه راکتی این‌کشور وضع خواهد کرد.

در مورد راکت سیمرغ که دیروز پرتاب شد باید گفت که این اولین پرتاب از مرکز فضایی امام خمینی بود که در ۲۲۰ کیلومتری شرق تهران موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG