لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

اشرف غنی روی پلان ۴ ساله امنیتی و مسایل دیگر با مایک پنس صحبت کرد


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور غنی از طریق یک ویدیو کنفرانس با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا روی مسایل مختلف بخصوص پلان امنیتی ۴ ساله، صحبت کرده‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت هر دو طرف در کنار پلان ۴ ساله امنیتی، روی مبارزه با فساد با پلان‌های اصلاحی، تعهدات انکشافی، مبارزه با تروریزم و امنیت منطقه همه جانبه صحبت کرده‌اند.

آقای آزاد افزود که این گفتگو شام روز گذشته انجام شده‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"در این کنفرانس ویدیویی، روی پلان امنیتی بحث شد در کنار آن تعهداتی که در بخش سکتور امنیتی صورت گرفته و همچنان معاون رئیس جمهور امریکا بار دیگر اطمینان داد که امریکا تا زمانی به حمایت‌شان از افغانستان ادامه می‌دهد که صلح و ثبات در این کشور تأمین شود."

وی افزود که معاون رئیس جمهور امریکا از تلاش‌های حکومت ابراز خرسندی کرده که در دو سال شش ماه گذشته حکومت مسئولیت های اش را خوب انجام داده و دستاورد‌های زیادی داشته است.

رئیس جمهور غنی نیز امریکا را یک همکار خوب افغانستان خوانده‌است.

آقای غنی در حالی روی پلان امنیتی با مقامات امریکایی صحبت می‌کند که حملات مخالفان مسلح در افغانستان شدت گرفته است.

پلان امنیتی ۴ ساله قوای مسلح افغان بیشتر روی تجهیز این نیرو‌ها تمرکز دارد و این پلان چندی پیش از سوی وزارت دفاع در نشست بروکسل نیز مطرح شد.

بر اساس این پلان، تا ۴ سال آینده باید مشکلات قوای هوایی نیرو‌های افغان حل شود و همچنان باید این نیرو‌ها با تجهیزات پیشرفته مجهز شوند.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی می‌گویند با توجه به وضعیت امنیتی، همکاری دوامدار امریکا از قوای مسلح افغان لازم است.

باری عارض یکی از این کارشناسان در این مورد گفت:

باری عارض یکی از این کارشناسان
باری عارض یکی از این کارشناسان

"به تمام معنا همکاری امریکا مهم است، بگونه خاص در بخش تقویه قوای هوایی بسیار با اهمیت است و امریکا باید در بخش مجهز سازی قوای مسلح افغان همکاری لازم کند."

به گفته وی، باید در سکتور امنیتی و دفاعی اصلاحات جدی صورت گیرد و از جانبی ضروریات قوای مسلح افغان هر چه زودتر مرفوع شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG