لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

صدها خانواده در اثر افزایش ناامنی‌ها از ولسوالی آقچه بی‌جا شده‌اند


باشنده‌گان جوزجان می‌گویند که طی چند روز اخیر بنابر درگیری‌های شدید میان نیروهای افغان و طالبان مسلح، صدها خانواده از قریه‌های کلته‌شاخ، لغمانی، چکش و سالتیق ولسوالی آقچه از خانه‌های شان بی‌جا شده‌اند.

به‌گفته باشنده‌گان جوزجان این بی‌جا شده‌ها هم‍‌اکنون در خانه‌های اقارب و در شهر آقچه جابه‌جا شده و تعدادی هم به شهرهای شبرغان و مزار شریف آواره شده‌اند.

سیف‌الله باشنده قریه کلته‌شاخ ولسوالی آقچه که خانواده خود را از قریه بیرون کشیده‌است می‌گوید، تمامی مال و اموال خانه‌اش را رها نموده به شهر آقچه فرار کرده است.

وی می‌گوید:

"کسانی‌که پولدار هستند و امکانات دارند فامیل خود را به شبرغان و یا هم مزار شریف انتقال دادند و ما که مردم نادار هستیم به کجا برویم همین حالا حتی نان خوردن و آب نداریم."

به‌گفته این بی‌جا شده‌ها تا اکنون به مشکل آنان کوچکترین توجه هم نشده‌است.

اما رحمت‌الله ترکستانی قوماندان امنیه جوزجان به رادیو آزادی گفت که حکومت محلی به مشکل بی‌جا شده‌ها رسیدگی کرده و تلاش‌ها برای سروی بی‌جا شده‌ها نیز جریان دارد.

از آقای ترکستانی در مورد این‌که مردم از احتمال سقوط ولسوالی آقچه سخت نگرانی دارند و از شش روز به این طرف طالبان مسلح یک پوسته امنیتی و یک تانک هاموی نیروهای امنیتی را به غنیمت گرفته پیشروی‌شان را به استقامت مرکز ولسوالی آقچه شدت بخشیدند، پرسیدم؟

وی در جواب گفت:

"نه، این یک نوع تبلیغ است ما نیروهای کافی در محل داریم و نیروهای ما با مورال عالی طالبان را در محاصره قرار داده‌اند، ولی دشمن یک پوسته ما را گرفته و به زودی آن پوسته را هم خواهیم گرفت و مردم تشویش نداشته باشند."

اما ساکنان محل می‌گویند، نیروهای محلی توانایی مهار کردن طالبان را ندارند و طالبان در حال پیشروی به سوی مرکز ولسوالی آقچه اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG