لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

خواست امریکا و سه متحد اروپایی آن از سازمان ملل برعلیه تهران


امریکا و سه متحد اروپایی آن در یک نامه از سازمان ملل‌متحد خواسته‌اند، در پاسخ به آزمایش اخیر راکتی ایران، یک پیام روشن به جمهوری اسلامی بفرستد.

  • عکس‌العمل روسیه و ایران در قبال این تقاضای امریکا و متحدان اروپایی آن چیست؟

ایالات متحدۀ امریکا و سه متحد اروپایی آن فرانسه، جرمنی و بریتانیا از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواسته‌اند تا در عکس‌العمل به آزمایش اخیر راکتی ایران، یک پیام خیلی واضح و روشن را برای جمهوری اسلامی بفرستد.

قدرت‌های بزرگ غربی گفته‌اند، این آزمایش راکتی ایران تأثیر بی‌ثبات کننده در منطقه خواهد داشت.

ایران به‌تاریخ ۲۷ جولای سال‌ جاری میلادی یک راکت بالستیک را به فضا پرتاب کرد که پیشرفته‌ترین نوع راکت‌های "سیمرغ" این کشور است و قابلیت حمل یک قمر مصنوعی الی وزن ۲۵۰ کیلو گرام را به جو زمین دارد.

نیکی هیلی (Nikki Haley) سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل‌متحد در نامۀ که به شورای امنیت این سازمان فرستاده‌است می‌گوید، این آزمایش راکتی نشان دهندۀ یک گام تهدید آمیز و تحریک‌آمیز توسط ایران است.

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

در نامه ارسال شده از جانب امریکا، فرانسه، جرمنی و بریتانیا گفته شده، این آزمایش راکتی توسط تهران در تخطی از مصوبۀ سازمان ملل‌متحد و توافق‌نامۀ اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران قرار دارد و از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواسته شده‌است "عکس‌العمل مساعد" بر ضد تهران و عملکرد تحریک‌آمیز آن را مورد بحث قرار دهد.

واسیلی نبنزیا (Vasily Nebenzya) سفیر تازۀ روسیه در سازمان ملل با این نامۀ امریکا و متحدان اروپایش مخالفت کرده‌است.

بر اساس گزارش آژانس خبری تاس، واسیلی نبنزیا دیروز در نیویارک به خبرنگاران گفت، روسیه آزمایش راکتی اخیر ایران را یک تخطی از توافق‌نامۀ سال ۲۰۱۵ میلادی ایران با قدرت‌های بزرگ جهان محسوب نمی‌کند.

سفیر جدید روسیه برای سازمان ملل متحد
سفیر جدید روسیه برای سازمان ملل متحد

ولی مقامات ایالات متحدۀ امریکا می‌گویند، این نوع تکنالوژی اصلاً برای حمل کاهک اتمی طراحی شده‌است.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می‌گوید، این تکنالوژی می‌تواند در توسعه و انکشاف راکت‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده شود.

نامه امریکا و متحدان اروپایی‌اش درست چند روز بعد از آن به ملل‌متحد ارسال شده‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا وضع تحریم‌های شدید تازه را بالای روسیه، ایران و کوریای شمالی توشیح کرد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، تحریم‌های تازه امریکا را بر ضد این کشور یک تلاش برای تخریب و کارشکنی در توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با قدرت‌های بزرگ جهان خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG