لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

باشنده‌گان امام صاحب کندز خواهان پرداخت خسارات متحمل شده از جنگ هستند


بر اساس گفتۀ‌های باشنده‎گان ولسوالی حضرت امام صاحب کندز، در جریان بیش از ده روز جنگ به مردم مُلکی خسارات هنگفت مالی وارد گردیده‎است و باید دولت مرکزی خسارات مردم را بپردازد.

آنان می‌گویند که در اثر جنگ میان مخالفان مسلح حکومت و نیروهای دولتی خانه‌های مسکونی مردم ویران شده‎اند، اما اکنون مردم توان بازسازی آن را ندارند، چون با مشکلات اقتصادی بسیار مواجه هستند.

بر بنیاد گفتۀ‌های آنان ولسوالی امام صاحب کندز که درین اواخر حومه‌های این ولسوالی بیش از ده روز شاهد درگیری‌ میان مخالفان مسلح حکومت و نیروهای دولتی بود، در نتیجه این درگیری خسارات هنگفتی مالی و جانی به مردم این ولسوالی وارد گردیده‎است.

شماری از باشنده‎گان این ولسوالی می‌گویند که در اثر جنگ خانه‌های مردم ویران شده، اما تا هنوز حکومت با آنان کمک مالی نکرده‎است.

نیروهای افغان در عملیات نظامی کندز
نیروهای افغان در عملیات نظامی کندز

دوتن از آنان می‎گویند:

"بیادر در همین جنگ تمامی مردم در‌به‌در شده‎اند، خانه خود من و چند همسایه من در اثر جنگ آتش گرفته همه دار و ندارم از بین رفته‎است و حالا توان جور کردن آن را نداریم و دولت باید با ما کمک مالی کند."

"ده‌ها منزل مسکونی مردم سوخته‎اند، مردم بسیار وحشت زده شده‎اند و به هر خانواده خیلی خساره وارد شده‎است، ما از اداره محلی کندز و حکومت مرکزی می‌خواهیم همرای مردم متضرر شده کمک مالی کند، تا خانه‌های شان را پیش از فرا رسیدن زمستان اعمار کنند."

سعیدی: تا هنوز با این خانواده‌ها کمک صورت نگرفته‎است.
سعیدی: تا هنوز با این خانواده‌ها کمک صورت نگرفته‎است.


با این حال محبوب‌الله سعیدی ولسوال امام صاحب کندز با تائید سخنان مردم می‌گوید:

"جنگ خسارات هنگفتی مالی و جانی در این‌جا به مردم وارد کرده‎است و بیش‌تر از دو هزار خانواده در این‌جا از اثر جنگ بی‌جا شده بودند که از سوی کمیته مبارز با حوادث طبیعی و ارگان‌های مربوطه سروی شده‌اند، تا هنوز با این خانواده‌ها کمک صورت نه‌گرفته‎است و امیدوارم به زوی به مشکلات این مردم رسیده‎گی شود."

از سوی دیگر میر آقا اعتبار رئیس مبارزه با حواث طبیعی کندز می‌گوید سروی که در ولسوالی امام صاحب صورت گرفته بیش از ۱۵۰۰ خانواده در اثر جنگ‌های اخیر در این ولسوالی متضرر شده‎اند.

آقای اعتبار افزود که پس از سروی گزارش و اسناد خانواده‌های متضرر شده را به حکومت مرکزی فرستاده اند و عنقریب با خانواده‌های متضرر شده کمک صورت خواهد گرفت.

او افزود:

"مستحقینِ شناخته شده خیلی زیاد اند. امکاناتی‎که در سطح ولایت موجود اند پاسخگوی نیازمندی مردم را نمی‌کنند. تصمیم بر این شد که به مرکز روان شود این موضوع تعقیب می‌شود."

از سوی هم سید عبدالسلام هاشمی رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‎گان کندز می‌گوید که با شماری از خانواده‌های بی‌جا شده در ولسوالی امام صاحب از سوی ارگان‌های غیر دولتی کمک صورت گرفته‎است و به زودی به خانواده‌های متباقی نیز پروسه توزیع کمک‌های خوراکی و غیر خوراکی را آغاز می‌کنند.

ولسوالی امام صاحب به طرف شمال مرکز کندز موقعیت داشته و این ولسوالی از مرکز این ولایت ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و درآمد اقتصادی باشنده‎گان ولسوالی یاد شده وابسته به مال‌داری و زراعت می‌باشد و هم‌چنین ولسوالی نام‌بُرده با کشور تاجکستان نیز سرحد مشترک دارد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG