لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

وال ستریت ژورنال: آیا ترمپ اشتباه اوباما را تکرار می‌کند؟


وال ستریت ژورنال

روزنامه امریکایی وال ستریت ژورنال در شماره اخیرش، در مورد استراتژی تازه قصر سفید در مورد افغانستان که کار روی آن ادامه دارد، مطلبی را نشر کرده است.

در این مطلب آمده رئیس جمهور دونالد ترمپ تا حالا در مورد پالیسی خارجی‌اش کدام سهو بزرگی نکرده اما توجه و مشوره دهی جنرالان نظامی را از نظر انداخته است که این شاید سهوی به اندازه بارک اوباما باشد.

شماری از مقام‌های ارشد نظامی برای ترمپ مشوره داده اند تا از سه هزار تا پنج هزار سرباز به افغانستان بفرستد و استراتژی نو برای آنها بسازد.

روزنامه وال ستریت ژورنال می‌نویسد، رئیس جمهور ترمپ چند هفته پیش پیشنهاد اعزام سربازان بیشتر به افغانستان، افزایش حملات هوایی بر ضد مخالفان مسلح در این‌کشور و همچنان استفاده از وسایل بیشتر علیه شورشیان در افغانستان را پذیرفته بود.

اما وی در حال حاضر تحت مفکوره‌های مشاورش ستیف بینن که بیشتر یک فرد انزوا گرا است، دوباره می‌اندیشد.

وال ستریت ژورنال در ادامه مطلب نوشته است، در نتیجه تصمیم دونالد ترمپ، این هم واضح خواهد شد که آیا او اشتباه بارک اوباما را در سال ۲۰۱۱ میلادی که تمامی نیرو‌های امریکایی را از عراق بیرون کرد، تکرار می‌کند یا نه؟

روزنامه همچنان می افزاید رئیس جمهور ترمپ هم مانند سایر امریکایی‌ها از جنگ افغانستان که با گذشت ۱۶ سال تا هنوز با پیروزی همراه نشده، خسته شده است.

وال ستریت ژورنال در پایان این مقاله نوشته که رو گرداندن از افغانستان یا رد مشوره‌های جنرالان نظامی شاید ترمپ را هم مانند اوباما بسازد.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در مورد کشته شدن پدر یکی از دختران که در رقابت‌های روباتیک در ایالات متحده شرکت کرده بود، مطلبی را نشر کرده‌است.

در حمله بر مسجد جوادیه هرات، هفته گذشته ۳۶ تن جان دادند و ۶۷ تن دیگر هم زخمی شدند.

پدر فاطمه قادریان، دختر ۱۴ ساله که در رقابت‌های روبات سازی واشنگتن ماه گذشته شرکت کرد، در میان قربانیان شامل است.

علی رضا مهربان مربی تیم دختران روبات ساز به روزنامه گاردین گفته که فاطمه خیلی‌ها غمگین است و هیچ کس نمی‌تواند جلو اشک او را بگیرد.

به گفته آقای مهربان، فاطمه قادریان نتوانست از پیروزی اخیرش لذت ببرد و او به دنبال کشته شدن پدرش، برای بیش از ۲۴ ساعت، نه چیزی خورد، نه چیزی نوشید و نه هم حرکت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG