لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

مقامات سرپل: طالبان ۲۳۵ گروگان در میرزا اولنگ را آزاد کردند


مقامات ولایت سرپل می‎گویند، طالبان بیش از ۲۰۰ گروگان را رها کردند.

این افراد شامل حدود ۱۵۰ خانواده‎ اند که مقامات از گروگان گرفته شدن آن‎ها در منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد خبر داده بودند.

مقامات این ولایت می‎گویند، طالبان ۲۳۵ گروگان به‌شمول زنان و اطفال میرزا اولنگ را آزاد کرده، ولی بیم آن می‎رود که ده‎ها تن دیگر نزد آن‎ها گروگان باقی مانده باشند.

ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل به آژانس خبری فرانس پرس گفته‎است، طالبان این افراد را ناوقت شب گذشته به میانجیگری بزرگان قومی و در نتیجه تلاش‎های مقامات، رها کردند و آن‎ها به‌طور مصون به مرکز این ولایت رسیده‎اند.

سرپل
سرپل

قبل از این ظاهر وحدت والی سرپل از تشدید تلاش‎های بزرگان قومی محل و وزارت دفاع افغانستان از آغاز عملیات به‌خاطر رهایی گروگان‎ها در ولسوالی صیاد ولایت سرپل خبر داده بودند.

به‌گفته مقامات، طالبان با حمله و تصرف قریه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد حدود ۱۵۰ خانواده را به گروگان گرفته‎اند.

اکثر باشنده‌گان این منطقه را شیعه‎ها تشکیل می‎دهند و طالبان حدود ۵۰ تن به‌شمول زنان و کودکان را به قتل رسانیدند.

به‌گفته ظاهر وحدت تا هنوز تلاش‎های بزرگان قومی به‌خاطر سپردن اجساد کشته شده‌گان نتیجه نداده‎است.

یک مقام امنیتی افغان به آژانس خبری فرانس پرس گفته‎است، تا هنوز هم حدود صد تن، نزد طالبان گروگان باقی مانده‎اند.

سرپل
سرپل

در مورد این‎که به منظور رهایی گروگان‎ها و تصرف دوباره منطقه از نزد مخالفان، وزارت دفاع افغانستان چه اقدامات را روی دست دارد؟

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت ناوقت شب گذشته به رادیو آزادی گفت:

"قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین که قرارگاه آن در مزارشریف است، تمام ترتیبات را گرفته‎است و به منطقه خواهد رسید، من فکر می‎کنم به زودی عملیات ما در آن‎جا صورت خواهد گرفت."

آژانس خبری فرانس پرس از قول دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎نویسد که گفته‎است، نیروهای کوماندو در منطقه جابه‌جا شده‎اند، حملات هوایی آغاز شده‎ و نیروهای زمینی برای تصرف دوباره منطقه آمادگی می‎گیرند.

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز سه شنبه در یک اجلاس به اشتراک مقامات ارشد امنیتی افغانستان، کشتار دسته جمعی در منطقه میرزا اولنگ را یک جنایت خوانده گفت، به زودی نیروهای امنیتی افغان انتقام آن را خواهند گرفت.

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانس پرس ۳۳۰ خانواده بعد از هشدار طالبان موفق به ترک خانه‌های شان شده که تعدادی از آن‎ها حین فرار کشته شدند.

طالبان کشتار افراد ملکی را رد کرده گفته‎اند، یک قوماندان آن‎ها که به داعش پیوسته این کار را کرده‎است.

به‌گفته باشنده‌گان محل در جریان حمله بر این منطقه بیرق‎های سفید طالبان و سیاه داعش دیده شده‎اند.

XS
SM
MD
LG