لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

تبصره روزنامه‌های چاپ کابل روی استراتیژی امریکا برای افغانستان


بحث‎ها در مورد استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان و واکنش‎ها در باره رویداد منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل مهمترین مطالب روزنامه‎های چاپ امروز کابل را تشکیل می‎دهد.

سرخط

روزنامه سرخط در صفحه نخست اش به نقل از وزیر خارجه امریکا نوشته‎است که استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان پس از بررسی‎ها اعلام خواهد شد.

در مطلب آمده‎است که ریکس تیلرسن حین سفرش به آسیا به خبرنگاران گفته‎است که گروه تهیه کننده استراتیژی جدید امریکا در خصوص افغانستان در سطح منطقه فکر می‎کند.

اما روزنامه به نقل برخی از رسانه‎های امریکایی نوشته‎است که این گروه به علت تنش میان قصر سفید و کانگرس با چالش رو به رو شده‎است.

ویسا

روزنامه ویسا نیز به استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان پرداخته و به نقل از وزیر خارجه امریکا گفته‎است که بحث‎ها در این باره ادامه داشته و روی چندین موضوع فکر می‎شود.

در مطلب این سخنان ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا نیز به نشر رسیده که گفته‎است رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد افغانستان و منطقه چندین پرسش را مطرح کرده که قبل از آن کدام رئیس جمهور ایالات متحده به آن نپرداخته بود.

آقای تیلرسن به خبرنگاران گفته‎است که تلاش برای یافتن پاسخ درست به سوالات آقای ترمپ ادامه دارد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‎است که امریکا شماری از نیروهای اضافی سمندری اش را به ولایت هلمند می‎فرستد.

اما روزنامه نوشته است که فرستادن این سربازان که تا هنوز تعداد آنان مشخص نشده شامل استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان نیست.

در مطلب آمده‎است، قرار است که ستراتیژی امریکا برای افغانستان بزودی اعلام شود و بر اساس آن شماری از سربازان دیگر نیز به این کشور فرستاده شوند.

روزنامه نوشته‎است، نیروهای اضافی به خواست قومندانان امریکایی به ولایت هلمند فرستاده می‎شوند تا با نیروهای موجود در این ولایت همکاری کنند.

رویداد خونین اخیر در منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل موضوع دیگری است که در شماری از روزنامه‎های چاپ کابل بازتاب یافته‎است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش به نقل از وزارت دفاع نوشته‎است که بزودی عملیات در منطقه میرزا اولنگ آغاز خواهد شد.

روزنامه اظهارات دیروز رئیس جمهور غنی را که گفته‎است انتقام خون قربانیان رویداد منطقه میرزا اولنگ را خواهد گرفت نیز به نشر رسانده‎است.

اما نویسنده مطلب گفته‎است که محمد اشرف غنی قبل از این تعهدات اش را عملی نکرده و پس از این نیز همچو تعهد عملی نخواهد شد.

در مطلب آمده‎است که شش روز از رویداد خونین منطقه میرزا اولنگ میگذرد اما حکومت نظاره می‎کند و هیچ اقدام عملی را انجام نداده‎است.

هیواد

روزنامه‎های دولتی هیواد و هیرت آف ایشیا که بزبان انگلیسی چاپ می‎شود نیز مطالبی را در مورد رویداد منطقه میرزا اولنگ نوشته و گفته‎است که حکومت در تامین امنیت مردم کوتاه آمده‎است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG