لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

پلان مدیریتی وزارت مهاجرین افغانستان با کشورهای اروپایی برای مشکلات مهاجرین


وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، به‌خاطر حل مشکلات مهاجرین افغان یک پلان مدیریتی مشترک با بیشتر کشورهای اروپایی ساخته شده‌است.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان از یک سو مهاجرت را یک مشکل می‌داند و از سوی دیگر می‌گوید، مشکلات مهاجرین به فرصت‌ها هم مبدل شده می‌تواند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین روز چهارشنبه در یک نشست علمی مشترک با نماینده‌های رسانه‌ها گفت، به همین دلیل یک پلان مشترک را با بیشتر کشورهای اروپایی تهیه کرده که با عملی شدن آن زنده‌گی مهاجرین مصون می‌گردد.

آقای بلخی می‌گوید، بر اساس تطبیق این برنامه با ده کشور، تعداد مهاجرین که به‌گونۀ اجباری اخراج می‌شدند، به هشت تن کاهش یافته و به‌گونه جبری به‌کشور برگشته‌اند.

وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان
وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان

او افوزد:

"ما توانستیم با کشور‌های اروپایی به یک مدیریت مشترک برسیم در سال ۲۰۱۶ به‌جای هشتاد هزار نفر ما فقط هشتاد نفر دیپورتی داشتیم از جرمنی از مجموعی کشورهای اروپایی‌ ما ۵۸۰ نفر دیپورتی داشتیم."

این در حالیست که در سال ۲۰۱۵ میلادی بیشتر از ۲۵۰ هزار افغان خود را به اروپا رسانیده و خواهان پناهنده‌گی شده‌اند.

با آن‌که مهاجرت‌های غیر قانونی وزارت مهاجرین را نگران ساخته‌است، اما می‌گوید، آن فرصت‌های که در مجموع از ناحیه مهاجرین برای افغانستان می‌رسد نیز قابل یاد آوری می‌باشد.

یک تحقیق این وزارت نشان می‌دهد که مهاجرین افغان در یک سال ۷ میلیارد دالر برای خانواده‌هایشان به افغانستان حواله کرده‌اند.

به‌گفته مقامات این وزارت، عودت مهاجرین افغان از کشور‌های همسایه به‌خصوص ایران و پاکستان به‌طور عادی ادامه دارد و به‌خاطر حل مشکلات آنان با کشور‌های میزبان به موافقه رسیده‌اند.

سید عالمی بلخی می‌گوید، از آغاز سال روان میلادی تاکنون از کشورهای همسایه ۳۲۰ هزار تن به‌ کشور برگشته‌اند و این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۱۵ نزدیک به پنخصد هزار تن بود.

از سوی هم برخی کارشناسان می‌گویند، به‌خاطر چگونگی مشکلات مهاجرین افغان حکومت و رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند تا از مهاجرت‌های غیر قانونی جلوگیری صورت گفته و از فرصت‌ها استفاده شود.

احمد کمیل رئیس انستتیوت صلح رسانه‌ها و حکومتداری خوب می‌گوید:

"ما می‌توانیم از مسئله مهاجرت یک فرصتی خوبی را به‌وجود بیاوریم که رسانه‌ها با تولید و تهیه ویژه برنامه‌ها، مستند‌ها بتوانند از مهاجرت‌های غیر قانونی جلوگیری نمایند و زمنیه تشویق را برای متخصصین و افغان‌های که می‌خواهند برگردد، مساعد بسازیم."

وی بدین باور است که به مهاجرین مانند یک پدیده منفی نگریسته نشود.

اما مقامات افغان می‌گویند، در این اواخر مشکلات مهاجرین کاهش یافته و در این مورد افزایش تبلیغات نتیجه مؤثر داده‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG