لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

"امریکا افغانستان را فراموش کرده ولی جنرال جان کیلی فراموش نکرده‎است"


دینور پست

روزنامه دینور پست در شماره اخیرش مطلبی را در باره افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان: "امریکا افغانستان را فراموش کرده ولی جنرال جان کیلی فراموش نکرده‎است."

به نوشته مقاله نویس، جنگ افغانستان شاید از نظر امریکایی‎ها افتاده باشد ولی جنرال جان اف کیلی لوی درستیز جدید رئیس جمهور ترمپ که پسرش را درین جنگ از دست داده‎است، افغانستان را فراموش نمی‎کند و می‎داند که آنچه در افغانستان اتفاق می‎افتد در افغانستان نمی‎پاید.

به نوشته روزنامه حال اگر جنرال کیلی بخواهد، می‎تواند افغانستان را دوباره در مرکز بحث‎ها قرار دهد جای‎که باید در آن قرار داشته باشد.

نویسنده مقاله دینور پست می‎نویسد، امریکایی‎ها به ورزش‎های خیالی، اینستاگرام و خانواده هنری کاردیشین بیشتر توجه می‎کنند نسبت به طولانیترین جنگ امریکا در خارج.

مقاله به تلاش‎های شانزده ساله امریکا در افغانستان برای سرکوبی طالبان اشاره می‎کند، از اعزام سربازان اضافی به این کشور گرفته تا آموزش قوای افغان.

روزنامه مذکور از درگیری‎ها، انفجارات و نا امنی‎های شانزده ساله افغانستان می‎نویسد و می‎گوید، که امریکایی‎ها امروز زیاد علاقمند نا امنی‎های جاری در ولایات مختلف افغانستان نیستند، این جنگ فقط یک واقعیت پر مصرف، تلخ و مصیبت بار روزمره شده‎است.

دینور پست می‎نویسد که ایران و روسیه با حمایت از طالبان در صدد خدشه دار ساختن تلاش‎های امریکا اند و آنچه را برضد امریکا می‎کنند که امریکا خود در دهه هشتاد علیه شوروی سابق می‎کرد.

روزنامه دوباره به جنرال کیلی لوی درستیز ترمپ بر می‎گردد و می‎نویسد، که بهای انسانی جنگ افغانستان عمیق بوده‎است و جنرال کیلی که خود یکی از پسران مرین‎اش را درین جنگ از دست داده‎است، این بهای انسانی را درک می‎کند.

رابرت کیلی پسر جنرال کیلی در سال ۲۰۱۰ از اثر انفجار ماین در افغانستان کشته شده بود.

روزنامه در اخیر مقاله می‎نویسد جلب توجه به جنگ افغانستان توسط جنرال کیلی می‎تواند توجه امریکایی‎ها به یک جنگ فراموش شده را مجداً جلب کند ولی پیروزی درین جنگ، کاملاً چیزی دیگر است.

دیلی بیست

در حالیکه دینور پست از جلب توجه امریکایی ها به جنگ افغانستان نوشته‎است، روزنامه دیلی بیست به توجه تازه یک شرکت امنیتی خصوصی امریکایی به جنگ افغانستان تمرکز نموده‎است.

به نوشته مقاله، قصر سفید روی خصوصی ساختن بخش عمده از جنگ افغانستان به هدف شکست بن بست این جنگ شانرده ساله، غور می‎کند.

به نوشته مقاله، ایریک پرینس بنیان گذار شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر که حال اکادمی نام دارد پیشنهاد اعزام ۵۵۰۰

قراردادی خصوصی را کرده که به نیروهای جنگی افغان مشوره بدهند و ۹۰ طیاره خصوصی جنگی همین شرکت از آن‎ها حمایت هوایی کنند.

به نوشته مقاله مقامات قصر سفید در مورد این پیشنهاد پرینس غور می‎کنند ولی جنرال ایچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا چنین پیشنهاد را رد کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG