لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

نیویارک تایمز: رهبر سابق طالبان قبل از کشته شدن از پاکستان ترس داشت


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش تازه خود روزهای اخیر زندگی رهبر سابق طالبان ملا اختر محمد منصور را تصویر کرده‌است.

نویسنده و ژورنالیست کارلوتا گال مطلب خود را چنین عنوان داده است: "رهبر سابق طالبان قبل از کشته شدن از پاکستان ترس داشت."

نویسنده می‌گوید رهبر سابق طالبان قبل از آنکه در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شود می‌دانست که یک چیزی واقع می‌شود.

در گزارش آمده‌است: "ملا اختر محمد منصور که از یک سفر سری از ایران بر می‌گشت از یک منطقه دور افتاده جنوب غرب پاکستان به برادر و دیگر اقارب خود تلیفون کرد تا آن‌ها را برای مرگ خود آماده بسازد.

یک شخص نزدیک ملا منصور و قوماندان سابق طالبان به نیویارک تایمز گفته است او می‌دانست که یک چیزی واقع می‌شود و از همین سبب او به اعضای خانواده خود گفته بود که چه کنند و متحد بمانند.

نیویارک تایمز این معلومات را از قول یک قوماندان طالبان نوشته است که نام و محل وی را افشا نکرده و این قوماندان اکنون از صفوف طالبان جدا شده‌است.

به نوشته نیویارک تایمز، صحبت‌های این قوماندان طالبان در مورد ساعات اخیر زندگی ملا اختر محمد منصور نشان می‌دهد که ملا منصور در اواخر زندگی‌اش با یک اختلاف خطرناک با حامیان پاکستانی خود رو به رو شده بود.

روزنامه می‌نویسد قوماندان امنیه کندهار جنرال عبدالرازق و یک مشاور رئیس جمهور بنام حاجی آغا لالی هم در مصاحبه‌های خود بیانات این قوماندان طالبان را تصدیق کرده‌اند.

در حالیکه از مرگ ملا منصور بیش از یک سال می‌گذرد روزنامه نیویورک تایمز از قول منابع دو طرف جنگ در افغانستان و تحلیلگران غربی می‌نویسد که گفته اند مرگ ملا اختر محمد منصور توسط پاکستان طرح‌ریزی شده بود تا یک رهبر طالبان را که دیگر به آن اعتماد ندارد از بین ببرد.

قوماندان سابق طالبان که با نیویارک تایمز مصاحبه کرده می‌گوید: "پاکستان خواست‌های بزرگ داشت ولی ملا منصور به آن‌ها گفته بود که شما نمی‌توانید مرا به انجام هر کار مجبور بسازید."

این قوماندان طالبان افزوده است ۹۰ درصد افراد طالبان می‌دانند که در مرگ ملا منصور پاکستان دست داشت ولی آن‌ها از پاکستان می‌ترسند و چیزی نمی‌گویند.

روزنامه به راپورها از قول منابع طالبان و حکومت افغانستان نیز اشاره کرده‌است که می‌گویند ملا منصور برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تمایل داشت و در این ساحه با همکاران خود مشوره می‌کرد.

واشنگتن پُست

روزنامه دیگر امریکایی واشنگتن پُست در شماره اخیر خود در باره ناکامی امریکا در جنگ طولانی افغانستان مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد، در تیوری استراتژی امریکا اینست که یک اردوی را در افغانستان تعلیم بدهد که بتواند علیه القاعده، طالبان و داعش مبارزه کند. ولی بعد از ۱۶ سال جنگ جای تعجب نیست که بسیار مردم فکر می‌کنند این استراتژی ناکام است.

واشنگتن پُست می‌افزاید، اداره رئیس جمهور جورج دبلیو بوش فکر نمی‌کرد که به چنین یک قوه نیاز باشد و اداره رئیس جمهور اوباما بر علاوه این‌که استراتژی خود را عملی نکرد، با بسیار دشواری منابع را در اختیار قوای افغان می‌گذاشت که از ناکامی کامل جلوگیری کند و اکنون ادارۀ رئیس جمهور ترمپ هم تا حال این منابع ناکافی را تکمیل نکرده‌است.

روزنامه می‌نویسد طرح تشکیل یک اردوی قوی افغان که بتواند به این هدف برسد شش سال قبل آغاز شد. اما با گذشت ۴ سال در نتیجه تغییر در این استراتژی متوقف گردید و چهار سال برای ایجاد چنین یک اردو زمانِ کافی نیست.

XS
SM
MD
LG