لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

تبصره والستریت ژورنال در مورد استراتژی پیشنهادی جان مک‌کین


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در مورد استراتژی که از سوی سناتور جان مک‌کین پیشنهاد شده پرداخته است.

به نوشته روزنامه، استراتژی پیشنهاد شده از سوی آقای مک‌کین که کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا را رهبری می‌کند نه تنها شامل اختیارات بیشتر به قوماندان‌های امریکایی بخاطر سرکوب جنگجویان است بلکه خواهان افزایش شمار نیرو‌های امریکایی در افغانستان نیز شده‌است.

والستریت ژورنال آن بخشی از اعلامیه سناتور جان مک‌کین را نشر کرده که گفته است، حدود هفت ماه از روی کار آمدن اداره رئیس جمهور ترمپ می‌گذرد اما تا هنوز کدام استراتژی نداریم در حالیکه وضعیت وخیم تر شده‌است.

رئیس جمهور دونالد ترمپ در ماه جون سال‌جاری به مقام‌ها در پنتاگون اجازه تصمیم گیری در مورد فرستادن نیرو‌های اضافی به افغانستان را داد اما به گفته روزنامه والستریت ژورنال پنتاگون تا حال برای توسعه یک استراتژی جدید برای افغانستان موفق نشده‌است.

اما رئیس جمهور دونالد ترمپ در صحبت با خبرنگاران به روز پنجشنبه در نیوجرسی گفت، فیصله برای اعزام نیرو‌های اضافی به افغانستان نزدیک به نهایی شدن است.

دونالد ترمپ گفته است که فرستادن نیرو‌های تازه دم به افغانستان، کشوری که از هفده سال شاهد طولانی‌ترین جنگ امریکاست یک فیصله بزرگ است.

والستریت ژورنال در ادامه نوشته است، استراتژی پیشنهاد شده آقای مک‌کین با لایحه مجوز دفاعی متصل شده و قرار است در ماه سپتمبر زمانی‌که اجلاس مجلس سنای امریکا برگزار شود مورد بحث قرار گیرد، اما اداره ترمپ گفته است که استراتژی امریکا برای افغانستان به زودی اعلام خواهد شد.

به باور روزنامه، بحث‌های داخلی در اداره ترمپ استراتژی رسمی قصر سفید را با تأخیر مواجه کرده‌است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد حمله هوایی طیاره‌های امریکایی در ننگرهار نوشته است که به گفته روزنامه ۱۶ غیر نظامی در آن کشته شدند.

نیویارک تایمز به نقل از حاجی سازولی ولسوال ده بالا در جنوب ننگرهار نوشته که گفته است، اطفال و زنان نیز در جمع قربانیان این رویداد شامل اند.

روزنامه نوشته است، طیاره‌های جنگی امریکا زمانی این غیر نظامیان را هدف قرار داده‌اند که فکر می‌شد جنگجویان داعش را بمباردمان می‌کنند.

این رویداد پس از چاشت روز پنجشنبه زمانی رخ داده که موتر حامل این غیر نظامیان از یک منطقه تحت کنترول داعش به محل دیگر در حال فرار بود.

نیویارک تایمز نوشته است، سخنگوی نیرو‌های امریکایی در افغانستان گفته که پنتاگون از این رویداد آگاهی حاصل کرده اما جزئیات بیشتر ارائه نکرده‌است.

ولسوالی ده بالا که بنام ولسوالی هسکه مینه هم یاد می‌شود در نزدیک مرز با پاکستان واقع است و در همسایگی ولسوالی اچین که پایگاه عمده جنگجویان داعش خوانده می‌شود قرار دارد.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته است، ایالات متحده امریکا نه تنها که نیرو‌های خاص را برای سرکوب جنگجویان داعش در افغانستان مستقر کرده بلکه حملات هوایی را نیز علیه این گروه راه اندازی می‌کند.

ایالات متحده امریکا گفته است که ده‌ها تن از رهبری گروه داعش را در افغانستان از بین برده‌است.

در همین حال نیویارک تایمز در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان گزارش اخیر سازمان ملل را یاد آور شده که بر اساس آن شمار تلفات غیر نظامیان بخصوص زنان و کودکان در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافته است که بیشتر به بمب گذاری و حملات انتحاری از سوی شورشیان نسبت داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG