لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

بحث روزنامه‌های اندیپندنت و تایمز روی اوضاع افغانستان


روزنامۀ اندیپندنت افزایش حملات هوایی در برابر جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی در ولایت کنر را مهم دیده و روزنامۀ تایمز به موضوع استراتیژی جدید نظامی ایالات متحده در مورد افغانستان پرداخته‎است.

اندیپندنت

روزنامۀ بریتانیایی اندیپندنت نوشته‎است که جنرال جان نیکلسن فرماندۀ نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان گفته‎است که کشته شدن چهار قوماندان گروه داعش در کنر به شمول قوماندان عبدالرحمن ضربۀ سختی بر پیکر این گروه پنداشته می‎شود.

در ادامۀ مقاله آمده‎است که جنرال نیکلسن وعده سپرده که گروه داعش را در جریان امسال در افغانستان شکست خواهند داد.

با شدت گرفتن تحرکات این گروه و طالبان، ایالات متحده امریکا هم حمله‌هایش را افزایش داده‎است به گونۀ که به اساس گزارش تا پایان ماه جولای، نیروهای ایالات متحده نزدیک به دو هزار بمب را علیۀ جنگجویان مخالف حکومت افغانستان پرتاب کرده‎است.

در تمام سال گذشته، گفته می‎شود که این رقم به ۱۴۰۰ می‎رسید.

اما، با وجود این اندیپندنت نوشته‎است که جنگجویان گروه داعش توانسته‎اند که در نقاط مختلف افغانستان حمله‎های خونین‌شان را ادامه دهند.

تایمز

روزنامۀ تایمز به موضوع استراتیژی جدید ایالات متحده در مورد افغانستان نظر افگنده‎است.

در مقالۀ این روزنامه آمده‎است که پس از شانزده سال از جنگ افغانستان، اکنون در واشنگتن در مورد احتمال خصوصی ساختن جنگ افغانستان هم بحث می‎شود.

تایمز نوشته‎است که اریک پرنس موسس شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر که اکنون به اکادمی تغییر نام کرده گفته‎است، منتظر دعوت ادارۀ تحت رهبری دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به قصر سفید است تا طرح‌هایش را در مورد جنگ افغانستان تشریح کند.

پرنس در جریان بسیاری از گفت و گوهایش گفته‎است که اکنون وقت آن فرا رسیده که مسیر این جنگ تغییر کند.

به اساس گزارش، او گفته‎است که اگر امور جنگ به او سپرده شود، به جای نیروهای امریکایی ۵ هزار نیروی قراردادی اجیر را از ایالات متحده، اروپا، آسترالیا و افریقای جنوبی خواهد گماشت و همچنین برای انجام این مأموریت ۹۰ طیارۀ نیروی خصوصی را جا به جا خواهد کرد.

تایمز نوشته‎است که پرنس ادعا کرده که هزینۀ فعلی جنگ را از ۴۵ میلیارد دالر به ۱۰ میلیارد دالر کاهش خواهد داد.

تایمز درین مورد تلاش کرده نظر وزارت دفاع ایالات متحده امریکا را هم بداند.

وزارت دفاع امریکا از تبصره در مورد این طرح‌ها خودداری کرده اما گفته‎است که این موضوع کاملاً به قصر سفید ارتباط دارد.

تایمز با توجه به پیشینۀ ناگوار شرکت امنیتی بلک واتر در عراق و افغانستان نوشته و از کشته شدن ۱۷ غیرنظامی عراقی به دست قراردادی‌های این شرکت در بغداد در سال ۲۰۰۷ یادآوری کرده‎است.

به نوشتۀ روزنامه، در واشنگتن هم انتقادهایی زیاد در مورد طرح‌های خصوصی سازی جنگ افغانستان موجود است.

فیدیریکه بوریلو رئیس مرکز تحقیقاتی موسوم به غیر نظامیان در منازعه گفته‎است که خصوصی سازی جنگ افغانستان به دلیل مشکل ساز است که سربازان قراردادی چندان حسابده نیستند و مثالش در عراق هم دیده شده‎است.

او به تایمز گفته‎است که تنها غیرنظامیان اند که تاوان چنین وضعیتی را خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG