لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

سپیدار: قرار است با بلاروس چندین قرارداد در بخش‌های مختلف امضا شود


قرار است عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در جریان سفر اش به بلاروس چندین قرار داد در بخش‌های اقتصادی و قانون گذاری به امضا رساند.

افغانستان تلاش‌های تازۀ را برای جلب همکاری‌های بلاروس در بخش‌های اقتصادی، تجارتی و امنیتی آغاز کرده‌است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز چهار شنبه با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت، بر بنیاد یک تفاهمنامه کمیسیونی در پیوند به همکاری‌های اقتصادی و تجارتی میان دو کشور ایجاد می‌گردد.

میثم می‌گوید، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در جریان سفر اش به بلاروس از کمپنی تولید کننده تجهیزات نظامی در آن‌کشور نیز دیدار کرده و قرار است نهاد‌های امنیتی افغانستان طرح شان‌را در پیوند به خرید تجهیزات نظامی به این کمپنی بسپارند.

امید میثم
امید میثم

او گفت:

"قرار شده‌است که نهادهای مربوطه مانند پولیس ملی، امنیت ملی و وزارت دفاع در صورت نیازمندی به کمپنی در بلاروس پیشنهادهای خود را مطرح کنند، از آن‌طرف تعهد سپرده‌اند که در این زمینه تا توان شان همکاری خواهند کرد و همچنان قرار است امروز قراردادهای تجارتی، اقتصادی و در حوزه قانون گذاری با آن‌کشور امضا گردد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز سه شنبه به بلاروس سفر کرد و هدف این سفر وی به آن کشور امضای توافقنامه‌‌ها در بخش‌های ترانزیتی، تجارتی و انکشاف ظرفیت‌های عدلی و قضایی میان هیئت افغانی و مقام‌های بلاروس گفته شده‌است.

درین سفر وزیر امور خارجه، وزیر زراعت و آب‌یاری، وزیر تجارت و صنایع آقای عبدالله را همراهی می‌کنند و قرار است رئیس اجرائیه تا سه روز دیگر به دیدارهایش با مقام های آن‌شکور ادامه دهد.

آقای عبدالله پس از پایان سفر بلاروس به قزاقستان نیز می‌رود.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، در کنار همکاری‌های اقتصادی و تجارتی، همکاری بلاروس در بخش نظامی به خصوص دسترسی به طیاره‌های جنگی بلاروسی می‌تواند نیروهای امنیتی افغان را کمک کند.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

محمد نواب منگل یکی از اعضای ولسی جرگه:

او افزود:

"هلیکوپتر های که ساخت بلاروس است بسیار موثر است در جنگ‌های قبلی در افغانستان نیز نتیجه خوبی داده‌است و اگر خریداری گردد برای نیروهای ما بهتر خواهد بود."

اما ودیر صافی یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید، همکاری در حوزه اقتصادی و تجارتی با بلاروس برای افغانستان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

اما وی تاکید می‌کند که در بخش خرید تجهیزات نظامی، افغانستان تنها می‌تواند از ناتو تجهیزات به دست آورد و اگر از کشور دیگری می‌خواهد خریداری کند، باید با مقام‌های امریکایی مشوره شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG