لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

نی: حکومت در تلاش لغو کنسرت آریانا سعید است


نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد "نی" از تلاش‌های حکومت برای لغو کنسرت آریانا سعید انتقاد می‌کند.

ممانعت گازنیزیون کابل از برگزاری کنسرت آریانا سعید به مناسبت جشن استقلال افغانستان در غازی استدیوم پایتخت، با واکنش تند "نی" یا نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان روبه‌رو شده‌است.

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد روز جمعه به رادیو آزادی گفت، بر اساس فشار برخی نیروهای افراطی درون حکومتی و گروه‌های افراطی دیگر، حکومت در تلاش لغو کنسرت آریانا سعید است.

به گفته وی، نیروهای امنیتی توانایی‌های بیشتر برای تأمین امنیت محافل بزرگ و کنسرت‌ها را دارند و بهانه امنیتی برای لغو کنسرت به مناسبت جشن استقلال، قابل توجیه نیست.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

او گفت:

"نیروهای فشار در درون حکومت و نیروهای افراطی مذهبی باعث شده که حکومت قدم به قدم این کنسرت را لغو کند، ابتدأ گفته شد که نمی‌توانند مکان کنسرت را تأمین امنیت کنند و قدم بعدی این است که تا آخر امروز بگویند که کنسرت برگزار نمی‌شود، به باور من بهانه‌ای امنیتی ممکن است باشد ولی توانایی نیروهای امنیتی به مراتب بیشتر از این است."

آریانا سعید آواز خوان معروف افغان اخیراً گفته‌است که قرار است به روز بیست و هشت اسد به مناسبت ۹۸ مین سالروز استرداد استقلال افغانستان با شماری از آواز خوانان دیگر کشور کنسرتی را برگزار کند.

بانو سعید وعده کرده که پول این کنسرت را به بازمانده‌های قربانیان میرزا اولنگ سرپل کمک می‌کند.

اما پیش از برگزاری این کنسرت، مکتوبی از گازنیزیون کابل در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده که نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی مانع برگزاری این کنسرت در غازی استدیوم کابل شده‌اند.

اما افضل امان سرپرست گارنیزیون کابل روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی توانایی تأمین امنیت این کنسرت را در غازی استدیوم ندارند.

به گفته او، اگر این کنسرت در مکان دیگری برگزار شود، آنان امنیت کنسرت را تأمین خواهند کرد.

افضل امان
افضل امان

او گفت:

"آن‌ها برای‌ما نوشته‌اند که ده هزار نفر در غازی استدیوم جمع می‌شوند، مسئله تهدید است در آن‌جا و برای شان گفته‌ایم که تامین امنیت شما با چالش روبه‌رو خواهد شد و ما این مسئولیت را به دوش گرفته نمی‌توانیم، بروند در هوتل‌ها و جا‌های دیگر کنسرت برگزار کنند."

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته‌است، آنان از برگزاری چنین کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی حمایت می‌کنند.

صابر مهمند سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت، آریانا سعید در باره برگزاری این کنسرت آنان را در جریان قرار نداده بود.

به گفته وی، اگر این کنسرت از قبل هماهنگی می‌شد، وزارت اطلاعات و فرهنگ در برگزاری آن همکاری می‌کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG