لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

افزایش موارد طلاق زنان از شوهران معتاد شان در غزنی


موارد طلاق زنان از شوهران معتاد شان در ولایت غزنی بیشتر شده‌است.

مسئولان محلی ولایت غزنی می‌گویند، شمار معتادین مواد مخدر در این ولایت افزایش یافته و مشکلات جدی را برای باشنده‌گان این ولایت ایجاد کرده‌اند.

شکریه ولی، رئیس امور زنان ولایت غزنی به رادیو آزادی می‌گوید، در کنار مشکلات ایجاد شده از سوی معتادین در سطح شهر، بیشتر جوانان و بزرگ سالان معتاد مواد مخدر که توان کار و تأمین نفقه خانواده شان را ندارند، خانم‌های شان‌را وادار به طلاق کرده‌اند.

به گفته خانم شکریه ولی، در ماه‌های اخیر به گونه اوسط همه روزه دو تا سه خانم به این ریاست مراجعه می‌کنند و به دلیل اعتیاد شوهران شان خواهان جدایی از انان می‌شوند.

نقشه غزنی
نقشه غزنی

او افزود:

"حال بیشتر زنان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که شوهر شان به مواد مخدر معتاد اند و می‌خواهند طلاق بگیرند، زیرا به گفته آنان شوهر شان به دلیل اعتیاد به مواد مخدر توان تامین نفقه آنان را ندارند و به‌جای این که از خانواده شان را حمایت مالی کنند، برای خرید مواد مخدر وسایل خانه را به فروش می‌رسانند."

رئیس امور زنان ولایت غزنی می‌گوید، فرصت‌های کاری برای زنان در این ولایت وجود ندارد و زنانی که شوهران و اعضای خانواده شان به مواد مخدر معتاد اند، وادار شده اند که برای تامین مصارف خانواده شان دست به گدایی بزنند.

فوزیه کاکر، فعال مدنی ولایت غزنی از حکومت می‌خواهد که برای جلوگیری از گسترش اعتیاد در میان جوانان سالم در غزنی، زمینه کار را برای آنان فراهم سازند و برای جوانانی که به مواد مخدر معتاد اند نیز زمینه تداوی آنان فراهم شود.

او گفت:

"خواست من از دولت این است، اگر می‌خواهد که اعضای یک خانواده باهم زنده‌گی مشترک و آرام داشته باشند، نخست باید زمینه تداوی معتادین به مواد مخدر را فراهم سازد و فرصت‌های کاری را برای آنان ایجاد کند. در قدم دوم برای زنانی که به دلیل مشکل اعتیاد از شوهران شان طلاق گرفته‌اند نیز زمینه کار را برای آنان فراهم کند."

غزنی از جمله ولایات تحت کشت کوکنار و مسیر قاچاق مواد مخدر از جنوب به مرکز و شرق افغانستان می‌باشد.

اداره محلی ولایت غزنی از تلاش‌ها برای ایجاد زمینه کار به جوانان و سهولت‌‌ها به خانم‌های بی سرپرست درین ولایت خبر می‌دهد.

عبدالکریم متین والی غزنی در صحبت با رادیو آزادی گفت، که تعداد افراد معتاد به مواد مخدر درین ولایت در مقایسه به گذشته بیشتر شده، اما برای تداوی معتادین آنان تنها یک مرکز را در اختیار دارند.

والی غزنی از تلاش‌ها برای ایجاد زمینه‌های کاری به زنان بی‌سر پرست نیز خبر می‌دهد.

او گفت:

"با تاسف باید بگویم که تعداد معتادین مواد مخدر در مقایسه به هر ولایت دیگر در غزنی بیشتر است. ما چندی قبل یک شفاخانه ۴۰ بستری را جهت تداوی معتادین افتتاح کردیم و به پولیس وظیفه سپردیم که معتادین را از گوشه و کنار شهر جهت تداوی به این مرکز بیاورند. به ریاست امور زنان نیز وظیفه سپردیم که لست زنان بی سرپرست را تهیه کند تا ما برای آنان زمینه کار را فراهم کنیم."

این در حال است که پیش از این ریاست امور زنان ولایت غزنی از افزایش موارد خشونت علیه زنان در این ولایت ابراز نگرانی کرده بود و حال فقرِ ناشی از اعتیاد نان آوران خانواده‌ها مسئولیت دیگری را نیز به دوش زنان در این ولایت گذاشته است.

گزارش: شریف‌الله شرافت

XS
SM
MD
LG