لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

تبصره سیاسی، اقتصادی و امنیتی نشریه ایروایشیا روی روابط هند و افغانستان


نشریه پالیتیکو

نشریه پالیتیکو، تحت عنوان"متیس در باره پالیسی جدید افغانستان، سکوت اختیار کرده" مقاله را به نشر رسانده‎است.

نشریه در این مقاله به اظهارات جمیز متیس وزیر دفاع امریکا با خبرنگارانی که او را در طیاره هنگام سفر به شرق میانه همراهی می‎کردند، اشاره کرده می‎نویسد که او گفته‎است، از جزئیات استراتیژی جدید رئیس جمهور دونالد ترمپ در باره افغانستان، راضی است. اما درین مورد بیشتر از آنچه که رئیس جمهور اعلان کرده، چیزی گفته نمی‎تواند.

جیمز متیس در صحبت با خبرنگازان همین قدر گفت که بحث‎های اخیر به شمول گردهمایی روز جمعه در کمپ دیوید در این مورد همه جانبه و جامع بود.

وزیر دفاع امریکا همچنان افزود، او راضی است که این پروسه استراتیژیک به طور همه جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

نشریه ایرویشیا

نشریه ایروایشیا در یک مقاله به روابط هند و افغانستان از سه جانب مهم، سیاسی، اقتصادی و امنیتی نگاه انداخته می‎نویسد روابط دو جانبه هند و افغانستان بر اساس دوستی استوار بوده و مردم در هردو کشور به این روابط به نظر نیک می‎نگرند.

نشریه ایروایشیا می‎نویسد، زمانی‎که، ائتلاف ملی دیموکراتیک به رهبری نریندرا مودی صدراعظم هند به قدرت رسید، روابط این کشور در سه سال اخیر با افغانستان تقویت یافت.

نویسنده مقاله ایروایشیا در ارتباط به عرصه سیاسی روابط هند و افغانستان می‎نویسد، در مجموع در روابط سیاسیدو کشور از آنچه که انتظار می‎رفت، پیشرفت زیادی به میان آمده‎است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی در هردو کشور انتخابات برگزار شد.

هند، پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و در ماه اول کار رئیس جمهور اشرف غنی در روابط خود با افغانستان از احتیاط کار می‎گرفت. زیرا، به نوشته نشریه اشرف غنی دست کمک را به چین و پاکستان دراز کرده بود.

نشریه ایروایشیا می‎نویسد، زمانی‎که، نارضایتی رئیس جمهور اشرف غنی از روابط با حکومت پاکستان افزایش یافت، او توجه خود را به تقویت روابط افغانستان با هند، معطوف نمود.

نشریه، در بخش اقتصادی از سرمایه گذاری هند به ارزش نزدیک به دو میلیارد دالر در بازسازی افغانستان یاد کرده می‎نویسد پروژه‎های زیادی در افغانستان به کمک هند تکمیل شده و یا زیر کار اند که حکومت صدراعظم نریندرا مودی برای تکمیل کردن آن‎ها وعده سپرده‎است.

نشریه ایروایشیا در ادامه مقاله می‎نویسد، هرچند، هند در همکاری‎های امنیتی با افغانستان از احتیاط کار گرفته‎است و از کمک سلاح به این کشور خوداری کرد، اما تاکنون از کمک چهار هلیکوپتر که به افغانستان تعهد سپرده سه هلیکوتر را تسلیم داده و چهارمی آن پس از ترمیم سپرده می‎شود.

دهلی جدید همچنان در نشست‎های امنیتی به رهبری روسیه که روی وضعیت امنیتی افغانستان و کشورهای همسایه آن متمرکز بود، اشتراک کرده‎است.

XS
SM
MD
LG