لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

اعلام استراتژی امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا امروز سه شنبه ساعت ۰۵:۳۰ صبح به وقت کابل استراتژی این‌کشور در ...

سرانجام ایالات متحده امریکا پس از تأخیر طولانی استراتژی‌اش برای افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرد که این کار با استقبال مقام‎های افغان همراه شده‎است.

رئیس جمهور افغانستان از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و منطقه استقبال کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور که روز سه شنبه به هدف وضعیت امنیتی به ولایت کندهار سفر کرده در سخنرانی در این ولایت گفت، این استراتژی به‌خاطر برای افغانستان مهم است که همکاری بدون قید و شرط زمانی، شامل آن است.

غنی از رئیس جمهور امریکا تشکری کرد که گفته‎است، این استراتژی برای افغان‎ها پیام خوبی دارد.

غنی: از این پس قید و شرط زمانی وجود ندارد.

وی افزود:

"از این پس قید و شرط زمانی وجود ندارد، امریکا تا آخر در کنار مردم افغانستان باقی می‎ماند، من از رئیس جمهور امریکا و مسئولین امنیتی و سیاسی آن کشور تشکری می‎کنم که با ما با وضاحت و شفافیت باقی می‎ماند، پیام‌شان تنها این نیست که با ما باقی می‎مانند، پیام این است که از صلح پایدار در افغانستان حمایت می‎کنند."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ساعت پنج و نیم صبح سه شنبه به وقت افغانستان، استراتژی کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.

ترمپ در باره فرستادن و یا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چیزی نگفت، اما خطاب به پاکستان گفت که باید در مبارزه با تروریزم همکاری کند.

آقای ترمپ گفت که امریکا به حمایت از نیروهای نظامی و حکومت افغانستان ادامه خواهد داد و تأکید کرد که پاکستان در برابر پناهگاه‎های تروریست‎ها خاموش نماند.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی در یک نشست خبری حضور یافت و از آن استقبال کرد.

عبدالله: یکی از خصوصیات مهم این پالیسی قاطعیت و وضاحت در آن است.

​عبدالله گفت، وضاحت و قاطعیت در سخنان آقای ترمپ نشان داد که استراتژی جدید امریکا نسبت به پالیسی‎های قبلی، متفاوت است.

وی افزود:

"یکی از خصوصیات مهم این پالیسی قاطعیت و وضاحت در آن است، در این پالیسی اشاره مستقیم به پناهگاه‎های تروریست‎ها شده‎است که ضرورت است به این پناهگاه‎ها هیچ‌کس جا ندهند، این مسئله بسیار واضح بود و این تفصیل هم داشت که اگر شود چی می‎شود و اگر نشود چی می‎شود، فکر می‎کنم که چنین پیام واضح در گذشته برای این منطقه داده نشده بود."

رئیس اجرائیه همچنان گفت، پیش از اعلان این استراتژی، مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا با وی و رئیس جمهور صحبت تیلیفونی کرده و در باره استراتژی جدید کشورش، توضیحات داده بود.

عبدالله تطبیق این استراتژی را تنها به نفع امریکا ندانسته می‎گوید، این استراتژی به نفع افغانستان و منطقه نیز است.

پس از اعلام این استراتژی طالبان مسلح در واکنش به آن گفته‎اند، آنان تا آخرین عسکر خارجی که در افغانستان باقی می‌ماند به جنگ‌شان ادامه خواهند داد.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان این گروه به رسانه‎ها گفته‎است، امریکا با اعلام استراتژی‌اش نشان داد که به طولانی کردن جنگ در این کشور، تلاش می‎کند.

اما رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش در کندهار یک بار دیگر تأکید کرد که مخالفان مسلح دولت نمی‎توانند در جنگ پیروز شوند، به‌گفته وی لازم است که این گروه‎ها روند گفت‌وگوهای صلح را در پیش گیرند.

رئیس اجرائیه نیز به طالبان پیام داد که هنوز دروازه گفت‌وگوهای صلح باز است و اما به‌گفته وی، تا زمانی که این گروه جنگ کند، در برابرش ایستاده‎گی صورت خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

ناتو از اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال نموده و گفته‎است هدف این پیمان اینست که افغانستان بار دیگر پناهگاه تروریستان نشود.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در اعلامیۀ گفته‎است، این پیمان به‌طور کامل به افغانستان متعهد است و او در آینده نزدیک در مورد اقدامات آینده ناتو، با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و شرکای دیگر ناتو صحبت خواهد کرد.

در ادامه عکس‌العمل‎ها به اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، سرمنشی ناتو ازین استراتژی استقبال نموده‎است.

آقای استولتنبرگ امروز در اعلامیۀ گفت، هدف ما یقینی‌سازی این مسئله است که افغانستان هرگز بار دیگر پناهگاه امن برای تروریستانی نشود که می‎توانند کشورهای خود ما را مورد حملات قرار دهند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو بعد از آن از اعلان استراتژی امریکا، ابراز حمایت کرد که رئیس جمهور ترمپ در سخنرانی صبح امروزش حین اعلان استراتژی‌اش برای افغانستان گفت:

"ما از متحدین ناتو خواهیم خواست از استراتژی جدید ما با سربازان اضافی حمایت کنند و یقین داریم چنین خواهند کرد."

استولتنبرگ گفت:

"این پیمان به‌طور کامل به افغانستان متعهد خواهد بود و من منتظر صحبت بیشتر در مورد اقدامات بعدی ما در افغانستان با جیمز متیس و دیگر متحدین و شرکای بین‌المللی هستیم."

استولنتبرگ در اعلامیه‎اش گفته‎است، ناتو ۱۲ هزار سرباز مستقر در افغانستان دارد و ۱۵ کشور عضو این پیمان وعده اعزام سربازان اضافی به افغانستان را داده‎اند.

از سوی دیگر ماریون اوبری سخنگوی نماینده ملکی ناتو در افغانستان ساعاتی پیش در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی گفت سرمنشی ناتو از استراتژی مبتنی بر شرایط افغانستان و برای جنوب آسیا استقبال می‎کند.

خانم اوبری همچنان حمایت ناتو از پروسه صلح در افغانستان را ابراز نموده و هم از کشورهای منطقه خواست در ایجاد ثبات افغانستان سهم‌شان را ادا کنند.

نیروهای ناتو در افغانستان
نیروهای ناتو در افغانستان

وی افزود:

"ناتو همچنان از همه افغان‎ها می‎خواهد به هدف یک توافق صلح پایدار همکاری نمایند. در عین حال از همه کشورهای منطقه می‎خواهیم هر آنچه در توان دارند برای مسدود ساختن مخفیگاه‎های گروه‎های تندرو انجام داده، از صلح به رهبری افغان‎ها و پروسه مصالحه حمایت کنند و سهم‌شان را برای یک افغانستان با امن و با ثبات ادا کنند."

این اظهارات سخنگوی نماینده ملکی ناتو در مورد سهم کشورهای منطقه برای ثبات افغانستان در حالی ایراد شده‌است که ترمپ در سخنرانی امروزش در رابطه با مبارزه علیه تروریزم مستقیماً از پاکستان نام برده و گفت این کشور با وجود گرفتن میلیاردها دالر از امریکا تروریستان را پناه داده‎است.

وی افزود:

"ما میلیاردها دالر به پاکستان پرداخته‎ایم و آن‎ها به تروریستانی پناهگاه داده‎اند که علیه آن‎ها می‎جنگیم. این باید تغییر کند و این فوراً تغییر هم خواهد کرد. هیچ مشارکت نمی‎تواند گنجایش پناه دادن به تروریستان را داشته باشد که نیروها و مقامات امریکایی را هدف قرار می‎دهند. زمان آن است که پاکستان تعهدش را به مدنیت، نظم و صلح نشان دهد."

شماری از تحلیلگران این موقف جدی ترمپ در برابر پاکستان را تحسین نموده و شماری هم مورد انتقاد قرار داده‎اند.

محمد تقی یک تحلیلگر پاکستانی به رادیو آزادی گفت، از جمله سه رئیس جمهور امریکا که با جنگ اعلان ناشده پاکستان با افغانستان اظهارات داشته‎اند، بیانات ترمپ واضح‌ترین بیانات بوده که پاکستان را بخشی از مشکل خوانده‎است.

پس از ماه‌ها انتظار صبح روز سه شنبه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا استراتژی آن کشور در مورد افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد.

مهمترین موضوع در این استراتژی، عدم زمان بندی برای حضور نیروهای امریکا در افغانستان، افزایش فشار بر پاکستان جهت از بین بردن لانه‌های تروریزم و تأکید بر افزایش نقش هند در افغانستان می‌باشد.

داکتر زلمی خلیلزاد دیپلومات پیشین امریکا در افغانستان و عراق به این باور است که بررسی ساختن این استراتژی خوب صورت گرفته است و دوم این‎که این استراتژی از استراتژی‎های قبلی امریکا برای افغانستان بهتر است.

وی در مصاحبه با رادیو آزادی بیشتر می‌گوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:26 0:00
لینک مستقیم

خواست سفارت امریکا در کابل بعد از اعلام استراتژی از حکومت افغانستان

سفارت امریکا در کابل می‎گوید بر اساس استراتژی نو امریکا واشنگتن افغانستان را رها نخواهد کرد و در پهلوی این کشور قرار خواهد داشت، اما برای رسیدن به هدف حکومت افغانستان هم باید تعهدات و مسئولیت‎های خود را به جا آورد به غیر از آن رسیدن به نتیجه دلخواه ممکن نخواهد بود.

این سفارت اعلامیۀ در رابطه با استراتژی نو امریکا در افغانستان به نشر رسانده و نوشته‎است همانطوری‎که رئیس جمهور ترمپ گفت این استراتژی مبتنی بر شرایط و حالات در داخل افغانستان می‎باشد.

به‌گفته هوگو لارنس شارژدافیر امریکا در کابل همه باید این را بدانند که ایالات متحده به جایی نمی‎رود و همکاری خود را با افغانستان و حکومت وحدت ملی ادامه خواهد داد و در جنگ مشترک علیه تروریزم کمک‎های امریکا با افغانستان ادامه خواهد یافت.

سفارت امریکا: حکومت افغانستان باید تلاش اصلاحات خود را تجدید کند.

در اعلامیۀ سفارت امریکا آمده‎است یک نکته باید واضح باشد.

برای رسیدن به پیشرفت واقعی حکومت افغانستان هم باید تلاش اصلاحات خود را تجدید نماید و تعهدات خود را در ساحه برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ عملی کند.

علاوه بر آن به نوشته سفارت امریکا حکومت افغانستان اصلاحات جدی را که در سکتور خصوصی نیاز است و سبب رشد اقتصادی خواهد شد، باید عملی کند.

در اعلامیۀ سفارت امریکا گفته می‎شود که برای حفظ ثبات در برابر تهدیدهای شورشیان، رهبران افغانستان باید تماس خود را با تمام گروه‎های قومی بیشتر بسازند و حتی‌الامکان حکومت فراگیر را ایجاد کند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان گفته‎است که استراتژی امریکا به این معنیست که طالبان در میدان جنگ پیروز نمی‎شوند و باید خشونت را کنار بگذارند و راه آشتی را پیش گیرند.

او افزود ایجاد یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات پیروزی برای مردم افغانستان و اهداف ائتلاف می‎باشد.

هرچند رئیس جمهور ترمپ در استراتژی نو خود در باره افغانستان گفته که امریکا فعلاً در مورد افزایش قوای این کشور در افغانستان چیزی نمی‎گوید، ولی جیمز متیس وزیر دفاع امریکا می‎گوید که او با متحدین ناتو در تماس است و آن‎ها گفته‎اند که سربازان بیشتر به افغانستان می‎فرستند.

جان مک‌کین رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای امریکا سناتور حزب جمهوری‌خواه که قبلاً خودش هم استراتژی خود را برای افغاستان ترتیب داده و پیشنهاد کرده بود از اعلان استراتژی رئیس جمهور ترمپ استقبال کرده و آن را یک گام مثبت خوانده‎است.

سرمنشی ناتو ینس استولتنبرگ از استراتژی نو امریکا استقبال کرده و گفته‎است که این استراتژی بر واقعیت‎ها و شرایط در داخل افغانستان متکی می‎باشد.

او می‎گوید ناتو برای همکاری به افغانستان متعهد است و بی‌صبرانه انتظار آنست که با وزیر دفاع امریکا و دیگر متحدین ناتو در مورد راه‎های عملی کردن این استراتژی مشوره کند.

Facebook Post

بریتانیا هم از این استراتژی امریکا که به‌گفته آن یک گامی برای جدی‌تر ساختن اقدامات نظامی علیه طالبان می‎باشد، استقبال می‎کند.

مایکل فالن وزیر دفاع بریتانیا در یک اعلامیه گفته‎است که ازین استراتژی استقبال کرده و در صحبت دیروز خود با وزیر دفاع امریکا موافقه کرده‎است که با وجود مشکلات مسیر فعالیت خود را در افغانستان ادامه می‎دهند تا دموکراسی آسیب پذیر افغانستان تقویه شود و تهدیدهای تروریزم به غرب محدود گردند.

در استراتژی نو، ترمپ هشدارهای جدی را به پاکستان داشت که دیگر موجودیت پناهگاه‎های برای تروریستان در خاک پاکستان قابل تحمل نیست.

پاکستان حد اقل تا تهیه این گزارش کدام عکس‌العمل رسمی به این عبارات استراتژی نو رئیس جمهور ترمپ نشان نداده، ولی امتیاز گل رئیس مرکز تحقیقاتی مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد گفته‎است این سخنان و اتهامات رئیس جمهور ترمپ تکراری است که در ۱۵ سال گذشته همیشه شنیده شده‎اند.

تحلیلگران دیگر پاکستانی هشدار می‎دهند که در انزوا قرار دادن پاکستان بر منطقه تأثیر منفی خواهد داشت.

متحد پاکستان در منطقه چین از موقف پاکستان دفاع کرده و گفته‎است که این کشور قربانی زیادی در مبارزه با تروریزم داده و جهان باید آن را اعتراف کند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG