لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

وزارت عدلیه می‌خواهد مساعدت‎های حقوقی را در افغانستان بیشتر سازد


وزارت عدلیه افغانستان می‎گوید، در نظر دارد تا به کمک برخی از بنیادهای بین‌المللی، مساعدت‎های حقوقی را در این کشور بیشتر سازد.

این وزارت می‎گوید، دسترسی به مساعدت‎های حقوقی حق تمامی اتباع این کشور بوده و این وزارت تلاش دارد تا مساعدت‎های حقوقی را در افغانستان رشد بدهد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان روز سه شنبه طی نشست مشورتی درین رابطه گفت که برای ایجاد یک سیستم مداوم و قابل دسترس، ارزیابی مساعدت‎های حقوقی را به همکاری بنیاد آسیا، در برخی ولایات انجام داده‎اند.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان روز سه شنبه طی نشست مشورتی ارزیابی سیستم مساعدت‎های حقوقی از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا در این زمینه با این وزارت همکاری نمایند.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان
عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان

وی افزود:

"پیشنهاد ما به همکاران داخلی و خارجی این است که به رویت نقشه راه که ترسیم شده‎است و ارزیابی که صورت گرفته‎است، این وزارت را در امر ارائه مساعدت‎های حقوقی با کیفیت، دوامدار و کم هزینه همکاری همه‌جانبه نمایند."

آقای انور همکاری ارگان‎های عدلی و قضایی را در بخش مساعدت‎های حقوقی مهم عنوان کرد.

وزارت عدلیه افغانستان ارزیابی مساعدت‎های حقوقی را به کمک بنیاد آسیا و بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی برای ایجاد سیستم دسترسی به مساعدت‎های حقوقی کم هزینه متداوم در کابل و برخی ولایات انجام داده‎است.

بدخشان، ننگرهار، کندز، بلخ، بامیان، پکتیا، هرات و کندهار شامل این ولایات اند.

بررسی وضعیت حاکم کنونی برای مساعدت‎های حقوقی، دفاع از حقوق افراد بی‌بضاعت متهم به قضایای جزایی و آماده ساختن مجموع پیشنهادات به بنیادها و کشورهای کمک کننده بین‌المللی از اهداف برنامه مساعدت‎های حقوقی عنوان شده‎اند.

اکثر مردم افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی و نبود منابع کافی به خدمات حقوقی دسترسی ندارند.
اکثر مردم افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی و نبود منابع کافی به خدمات حقوقی دسترسی ندارند.

بر اساس این ارزیابی، اکثر مردم افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی و نبود منابع کافی به خدمات حقوقی دسترسی ندارند.

در این حال مسئولین بنیاد آسیا در کابل می‎گویند که آنان برای هر نوع همکاری در این زمنیه با وزارت عدلیه افغانستان آماده‎اند.

ادریس الهام نماینده این بنیاد در این باره می‎گوید:

"بنیاد آسیا آماده کمک به وزارت عدلیه در این عرصه و بخش‎های بعدی می‎باشد و همچنان به همکاری‌اش با حکومت افغانستان ادامه خواهد داد."

آقای الهام می‎گوید که فساد اداری و نا امنی در افغانستان از مشکلاتی‎اند که مانع دسترسی مردم بی‌بضاعت به مساعدت‎های حقوقی شده‎است و باید توجه به این موضوع بیشتر شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG