لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

افزایش تهدیدات دریای آمو در ولایت بدخشان


مردم ساکن سرحدی کنار دریایآمو در بدخشان می‌گویند که دامنۀ تخریبات دریایآمو در امتداد خاک افغانستان افزایش یافته و از این ناحیه مردم نیز متضرر شده‌اند.

دریای آمو در مناطق سرحدی بدخشان باعث تخریب ساحاتِ سرحدی این ولایت شده‌است.

مردمی که در قسمت شمال شهر فیض آباد در کنار دریای آمو در ساحاتِ سرحدی بدخشان ساکن هستند می‌گویند که عدم کار تحکیمات در امتداد ساحل دریای آمو باعث تخریب ساحاتِ سرحدی بدخشان شده، چون کار تحکیمات ساحل دریای آمو از سوی کشور تاجکستان در امتداد این دریا صورت گرفته و هم اکنون دامنه تخریبات دریای آمو در خاک افغانستان افزایش یافته و ساکنان کنار این دریا نیز متضرر شده‌اند.

باشنده‌گان مناطق سرحدی بدخشان می‌گویند که اگر در خصوص جلوگیری از تهدیدات دریای آمو کارهای عملی صورت نگیرد، علاوه بر تخریب زمین‌های زراعتی و منازل مسکونی و همچنین بخش‌های عمدۀ سرک حلقوی که از کنار این دریا عبور می‌کند تخریب خواهد شد.

دریای آمو
دریای آمو

دو تنِ از باشنده‌گان ولسوالی شغنان بدخشان درین مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"قريه‌های پاجور روشان و ده مرغان ولسوالی شغنان پنجاه در صد زیر دریا رفته و به بستر دریا و ریگستان تبدیل شده‌اند و مردم از این ناحیه خیلی متضرر شده‌است و ما مردم ساحاتِ سرحدی از دولت خود می‌خواهیم که در امتداد دریای آمو کارهای تحکیمات را آغاز کند."

"دو قریه تحکیم کاری شده‌است و این قریه‌ها کاملاً نجات یافته‌اند و حتی در زمان آبخیزی هم جلو نفوذ آب به این دو قریه گرفته شده‌است و جایکه نجات داده شده‌است می‌شود که به زمین‌های زراعتی و محلات سودمند برای مردم تبدیل شوند."

بر اساسِ گفتۀهای باشنده‌گان ولسوالی شغنان بدخشان کارهای تحکیماتی که تا اکنون در برخی ساحاتِ سرحدی در کنار دریای آمو انجام شده، خیلی مؤثر تمام شده و مردم انتظار دارند که بیشتر کارهای تحکیمات در امتداد این دریا ادامه پیدا کند.

اما مسئولان محلی بدخشان می‌گویند که کار تحکیمات سواحل دریای آمو در این طرف هم ادامه دارد و ساحاتِ زیادی در ساحل دریایآمو تحکیم شده‌اند.

عبدالبصیر قانت، رئیس حوزه‌های فرعی دریای پنج بالایی اشکاشم در بدخشان می‌گوید که برای جلوگیری از تهدیدات دریای آمو کار تحکیمات را در برخی ساحاتِ سرحدی بدخشان از چند سال بدینسو آغاز کرده‌اند و افزون بر آن تلاش دارند تا در مناطق سرحدی این ولایت برنامه‌های بیشتری تحکیماتی را راه اندازی کنند.

او گفت:

"ما پلان داریم که در مناطق کشتگه و پاربغوی ولسوالی شغنان، در ولسوالی نسی ما پلان و برنامه داریم، در ولسوالی اشکاشم و در ولسوالی واخان در منطقه خندود پلان و برنامه تحکیم سواحل داریم، تا بیشتر کار تحکیمات در این مناطق صورت بگیرد و با عملی شدن این برنامه‌ها از تهدیدات دریای آمو در امتداد خاک افغانستان جلوگیری می‌گردد."

باید گفت که دریایآمو از کوه‌های پامیر ولایت بدخشان سرچمشه گرفته و در حدود ۱۱۲۴ کیلومتر آن در قسمت سرحدات شمالی افغانستان با کشورهای تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است و بخش‌های این دریا قابل کشتیرانی نیز می‌باشد.

مردمی که در کنار این دریا هستند، از دولت افغانستان و همچنین از اداره محلی این ولایت می‌خواهند که در خصوص کار تحکیمات دریای آمو توجه جدی کنند، تا از تخریبات دریای آمو در خاک افغانستان جلوگیری صورت گیرد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG