لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

وزارت خارجه: در نشست ریکا بالای پروژه‌های مهم تمرکز می‌شود


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در نشست ریکا هفت یا همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، تمرکز عمده بالای پروژه‌های بزرگی است که برای افغانستان و منطقه مهم است.

این وزارت می‌گوید که تلاش دارند تا در نشست ریکا هفت یا همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، پروژه‌های را انتخاب کنند که در اولویت حکومت است و تا دو سال آینده عملی شود.

عادله راز معین بخش اقتصادی این وزارت این سخن را روز شنبه در حاشیه نشست دو روزه آماده‌گی‌ها برای کنفرانس ریکا هفت با اشتراک نماینده‌گان سفارت خانه‌های خارجی بیان کرد.

بانو راز افزود:

"در این کنفرانس تمرکز عمده بالای پروژه‌های که در اولویت قرار دارند و برای افغانستان و منطقه مهم است، این پروژه‌ها در بخش انرژی، سرک سازی، ترانزیت و تجارت است امسال ما پروگرام‌های دیگر را نیز با ریکا یکجا کردیم یکی آن حمایت از بازرگانان زن است که آنان چگونه می‌توانند به مارکیت اروپا و منطقه دسترسی داشته‌باشند."

نشست ریکا هفت در ۱۴ و ۱۵ نوامبر در عشق آباد مرکز ترکمنستان برگزار می‌شود

نشست ریکا به مالکیت و محوریت افغانستان برگزار می‌شود و اجندای پیشرفت اقتصادی کشور را تعقیب می‌کند.

نشست قبلی ریکا در کابل برگزار شده بود و بالای احیای راه ابریشم تاکید شده بود.

در آن نشست رئیس جمهور غنی، حکومت را متعهد به تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی دانسته و گفته بود که این پروژه‌ها برای منطقه نیز با اهمیت است.

نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای یا ریکا در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد و تاکنون در اسلام آباد، دهلی جدید، دوشنبه و کابل برگزار شده‌است.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی در مورد نشست ریکا ابراز خوشبینی می‌کنند.

سید قیاس سعیدی یکی از این کارشناسان به رادیو ازادی گفت:

"برای رشد اقتصادی به اینگونه نشست‌ها نیاز است، ما از ان استقبال می‌کنیم و گام مثبت است، نیاز است در بخش‌های مختلف از جمله ترانزیت، برق و بخش‌های دیگر اقدامات صورت گیرد اما شرط مهم اینست که باید تعهدات عملی شود و تنها بروی کاغذ نماند."

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که کشورهای منطقه پلان‌های شان برای نشست ریکا هفت با حکومت افغانستان شریک کرده و در عملی کردن راه‌برد اقتصادی افغانستان با این کشور وعده کمک و همکاری را داده‌اند.

سید قیاس سعیدی می‌گوید که حکومت باید از فرصت استفاده کرده و بار دیگر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG