لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

کرخی: بیش از چهار صد مرکز دینی بدون جواز در هرات فعالیت می‌کنند


بیش از چهار صد مرکز دینی بدون داشتن جواز رسمی در ولایت هرات فعالیت می‌کنند.

مسئولان در ریاست ارشاد حج و اوقاف می‌گویند به‌خاطر مشکلات مختلف از جمله نا امنی‌ها به این مراکز دینی کنترول ندارند.

افزایش رو به رشد مراکز دینی که فاقد جواز رسمی اند، مردم هرات را نگران کرده‌است.

مولوی جلال الدین کرخی سرپرست ریاست ارشاد حج و اوقاف هرات می‌گوید حدود چهار صد مرکز دینی در مرکز شهر و ولسوالی‌های پانزده گانه بدون داشتن مجوز فعالیت می‌کنند.

آقای کرخی می‌گوید بیشتر این مراکز در ولسوالی‌ها و مناطق دور دست فعالیت دارند و آنان بخاطر مشکلات امنیتی نمی‌توانند بر این مراکز کنترول داشته باشند.

او گفت:

"یکی از مراکز دینی فاقد مجوز رسمی، مدرسه دارالعلوم هرات است که اخیراً کارمندان ریاست امنیت ملی فردی را به ظن دست داشتن در حملات تروریستی از آن‌جا بازداشت کرده‌اند."

این موضوع با واکنش تند ده‌ها تن از ملا امامان مساجد در هرات روبه‌رو شد.

مولوی گلاب الدین یکی از مسئولین مدرسه دارالعلوم هرات ادعا می‌کند که نیروهای ایتالیایی و افغان وارد این مرکز دینی شده و شیشه‌های این مدرسه را شکستاندند. او هشدار می‌دهد اگر حکومت افغانستان این موضوع را بررسی نکند عالمان دین علیه حکومت خواهند ایستاد و دروازه‌های مدارس دینی را خواهند بست.

برخی از کار شناسان سیاسی می‌گویند که گسترش مراکز دینی در ولایت هرات باعث افزایش افراط گرایی دینی درین ولایت شده‌است.

نثار احمد مصدق یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید اگر دولت افغانستان این مراکز کنترول نکند پای گروه‌های تروریستی به این مراکز کشانده خواهند شد و دامنۀ نا امنی‌ها گسترش خواهند یافت.

مسئولین مدرسه دارالعلوم هرات بازداشت فردی که ادعا می‌شود از سوی امنیت ملی هرات به اتهام حملات هراس افگنی از داخل این مرکزدینی بازداشت شده‌است را یک دسیسه علیه علما و مراکز دینی می‌خوانند.

اما مسئولین حکومت تاکید دارند که فرد بازداشت شده از مرکز افغانستان تحت تعقیب نیروهای امنیتی بوده و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

مدرسه دارالعلوم هرات جایی که کارمندان ریاست امنیت ملی فردی را به اتهام طرح حملات تروریستی باز داشت کرده‌اند از سوی مولوی جلیل الله مولوی زاده اداره می‌شود.

مولوی جلیل الله در زمان ریاست جمهوری برهان الدین ربانی به حیث وزیر معارف افغانستان بود.

گزارش: شاهپور صابر

XS
SM
MD
LG