لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

متوکل: ایجاد برنامۀ "عمل ملی" حکومت را شفاف، حسابده و پاسخگو می‌سازد


دفتر مشارکت دولتداری باز افغانستان تلاش‌ها را بخاطر ایجاد برنامه عمل ملی آغاز کرده‌است تا به اساس آن حکومت بتواند خدمات را به گونه شفاف و حسابدهی خوب به مردم عرضه نماید.

دفتر مشارکت دولتداری باز افغانستان می‌گوید برنامه عمل ملی برای دو سال ساخته می‌شود و تعهداتی که برای اجرای این برنامه صورت می‌گیرد مورد ارزیابی و نظارت دقیق قرار داده می‌شود.

خلیل الرحمن متوکل رئیس سکرتریت مشارکت دولتداری باز افغانستان در نشست مشورتی که روز یکشنبه به هدف بحث روی ساخت این برنامه عمل ملی در کابل برگزار شده بود روی شفافیت و حسابدهی حکومت در قسمت عرضه خدمات و توانمند سازی مردم تأکید کرد.

وی افزود:

"در این نشست نمایندگان نهاد‌های مدنی، ادارات دولتی و سکتور عامه گردهم آمده‌اند تا برنامه عمل ملی افغانستان را ایجاد بکنند و این برنامه مشمول ۵ تا ۱۵ تعهد است که حکومت را وادار می‌سازد تا شفاف تر شده حسابده شده و پاسخگو باشد و از تکنالوژی نوین بخاطر بهبود عرضه خدمات عامه استفاده کند و در عین زمان در راستای توانمند سازی شهروندان و اتباع کشور تدابیر لازم را اتخاذ بکند."

آقای متوکل می‌گوید، هر چند حکومت مطابق به تعهدات‌اش خدمات را به گونه شفاف انجام داده اما وی می‌گوید این تلاش‌ها کافی نیست و باید کارهای بیشتر انجام شوند.

وی تأکید می‌کند که این برنامه عمل پس از تائید کابینه تا اخیر اکتوبر سال‌جاری میلادی نهایی می‌گردد.

در نشست مشورتی مجتمع مشارکت دولتداری باز افغانستان، نمایندگان ۹۰ نهاد مدنی و ۵۰ نهاد دولتی شرکت کرده و روی ایجاد برنامه عمل دو روز بحث می‌کنند.

مشارکت دولتداری باز یا (اگپ) به منظور ارتقای ظرفیت، شفافیت، حسابدهی، پاسخگویی و توانمند سازی شهروندان در سال ۲۰۱۱ میلادی تأسیس شده ۶۸ کشور عضویت آنرا دارند.

حکومت افغانستان با تکمیل کردن ۸۸ درصد معیارها در ماه قوس سال ۱۳۹۵ عضویت مشارکت دولتداری باز را کسب کرده و تعهدات را برای تأمین شفافیت و حسابدهی در قسمت عرضه خدمات در بخش‌های مختلف نموده‌است.

حکومت افغانستان پس از گرفتن عضویت این نهاد به منظور اجرای تعهدات‌اش سکرتریت مشارکت دولتداری باز افغانستان را در چوکات ریاست جمهوری ایجاد کرد.

در این حال شبکه مبارزه با فساد اداری افغانستان ساخت برنامه عمل ملی را یک راهکار خوب دانسته و تأکید می‌کند که تطبیق درست این برنامه اعتبار حکومت افغانستان را نزد جهانیان و مردم افغانستان بلند می‌برد.

خان زمان امرخیل رئیس این شبکه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"افغانستان نزد جهانیان از موقف خوب برخوردار شده و مردم نسبت به افغانستان نظر مثبت پیدا می‌کنند و از سوی دیگر مردم به خدمات عامه به شکل درست آن دسترسی پیدا می‌کند."

وی همچنان تأکید می‌کند که تطبیق برنامه عمل ملی به شکل درست آن سبب تغییر مثبت در بخش سرمایه گذاری گردیده و از ضایع شدن پول و فساد در بخش‌های مختلف نیز جلوگیری می‌کند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG