لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

لاس ویگاس سن: برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان راهی وجود ندارد


نشریه لاس ویگاس سن

نشریه لاس ویگاس سن مطلبی را تحت عنوان "برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان راهی وجود ندارد." به نشر رسانده‌است.

نشریه می‌نویسد، ما همه راه‌ها در افغانستان را آزمایش کردیم، اما یک درس را آموختیم و آن این‌که، هیچ چیزی در آنجا نتیجه نمی‌دهد.

به نوشته نویسنده مقاله چاپ شده در نشریه لاس ویگاس سن، امریکا پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۷ میلادی حضور اندک داشت. به این معنی که شماری نیرو‌ها از ۲۵ هزار عسکر در یک ماه تجاوز نمی‌کرد.

ولی نتیجۀ آن این شد که طالبان بار دیگر خود را منسجم سازند، رهبران آن در پاکستان پناه گاه‌های امن پیدا کنند و پس از آن بر بیش از نصف افغانستان حملات‌شان را آغاز نمایند.

نشریه لاس ویگاس سن در ادامه این مقاله می‌نویسد، پس از سال ۲۰۰۷ حضور نیروهای نظامی امریکا در افغانستان افزایش یافت.

بارک اوباما که در آن زمان خود را به ریاست جمهوری امریکا کاندید کرده بود، گفته بود که جنگ افغانستان را باید برنده شد.

زمانی که او به حیث رئیس جمهور امریکا کارش را آغاز کرد، امر اعزام نیرو‌های بیشتر به افغانستان را صادر کرد که در نتیجه آن، در کنار حضور عساکر کشورهای عضو ناتو شماری عساکر امریکایی در افغانستان، به صد هزار رسید.

نشریه لاس ویگاس سن می‌نویسد، باز هم نتیجه این شد که به کمک این نیروها جنگجویان طالبان از بسیاری مواضع و مراکز‌ شان عقب زده شده و حاکمیت دولت در آنجا‌ها تأمین شد.

ولی به نوشتۀ نشریه، از این‌که خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان پیش از وقت تعیین شده بود، طالبان منتظر نشستند تا نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند.

نشریه لاس ویگاس سن در ادامه مقاله می‌نویسد، امریکا برای ساختن یک ملت سازی در افغانستان هم تلاش کرد.

تا سال ۲۰۱۴ میلادی در بازسازی و انکشاف افغانستان ۱۰۴ میلیارد دالر مصرف کرد.

اما نتیجه آن، این شد که تا سال ۲۰۱۵ از هر پنج افغان بیش از سه تن آن‌ها بی‌سواد بوده، نیرو‌های امنیتی افغان در اثر عوامل مختلف بشمول فرار و پیوستن عساکر به صفوف طالبان، هر ماه ۴۰۰۰ عضو خود را از دست می‌دهد و افغانستان در ردیف ۱۶۹ مین کشور آغشته به فساد اداری در جمع ۱۷۶ کشور جهان، قرار گرفت.

مقاله نشر شده در نشریه لاس و یگاس سن به همین ترتیب از مشکلات دیگر یاد کرده و این‌که در شرایط کنونی چه باید کرد، به این نتیجه می‌رسد که با اعزام تعداد اندک نیروها، ما می‌توانیم در عرصه نظامی حکومت افغانستان را حمایت کافی کنیم که آن‌ها بتوانند تا حدی طالبان را به عقب بزنند و مانع تصرف شهر‌ها و ولایات به طور کامل‌شان شوند و با اعزام عساکر اندک ما همچنان می‌توانیم تا مدتی از تلفات نیرو‌های امریکایی جلوگیری کنیم.

به نوشتۀ مقاله نویس، برای تعهدات نا محدود با این‌کشور جنگ زده که راه خروج وجود ندارد، راه اساسی را که ما باید برگزینیم این‌است که افغانستان باید نیروهای کافی نظامی داشته باشد و امریکا هم این‌کشور را از لحاظ سیاسی حمایت کند.

روزنامه گاردین

روزنامه گاردین در مورد استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان و جنوب آسیا مقالۀ را به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد، دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۱ میلادی در ارتباط به جنگ افغانستان شدیداً انتقاد کرده و گفته بود که ایالات متحده امریکا در این جنگ زندگی و پول مردم امریکا را ضایع می‌کند.

او پس از آن، استراتژی رئیس جمهور بارک اوباما را در این باره کاملاً بیهوده خوانده و گفت، زمان آن فرا رسیده تا از افغانستان خارج شویم.

اما به گفته روزنامه گاردین، رئیس جمهور دونالد ترمپ در هفته گذشته با سر بلندی تعهد امریکا در ارتباط به حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان را برای مدت نا معلوم تازه کرده و تأکید نمود که این جنگ را برنده می‌شود.

ولی به گفته روزنامه گاردین سؤال اینجاست که کدام ترمپ بر حق است، ترمپ منتقد پیش از انتخابات و یا بعد از آن که به جنگ متمایل است؟

روزنامه در ادامه می‌نویسد، هیچ کدام آن.

XS
SM
MD
LG