لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

شماری از خانواده‌های زندانیان در هرات دست به اعتراض زدند


خانواده‌های شماری از زندانیانی که چندی پیش از ایران به هرات انتقال شدند، در مقابل ساختمان ولایت هرات دست به اعتراض زدند.

آنان می‌گویند اقارب شان چندین سال حبس خود را در زندان‌های ایران سپری کرده و پس از این که به افغانستان انتقال داده شده، اکنون دولت افغانستان برای آنان یک حبس جداگانه تعین کرده‌است.

یاسمین کودک دوازده سالۀ است که برای آزادی پدرش از زندان دادخواهی می‌کند.

وی همراه با شماری از خانواده‌های زندانیانی که از زندان های ایران به افغانستان انتقال داده شده‌اند در مقابل ساختمان ولایت گردهم آمده‌اند و خواهان رسیدگی فوری به دوسیه‌های این تعداد از زندانیان اند.

برخی دیگر از خانواده‌های زندانیان می‌گویند با آن‌که اقارب شان چندین سال در ایران زندانی بوده‌اند اما پس از انتقال به افغانستان محاکم این کشور به آنان حبس‌های طولانی را در نظر گرفته‌است.

" از دولت می‌خواهم که پدرم را هر چه زودتر آزاد کند، من از شش ماهگی تا اکنون پدر خود را ندیده‌ام اما دولت می‌گوید برای پدرم بیست سال حبس می‌دهد."

" اقارب ما دوازده سال حبس خود را در ایران سپری کردند و باید آزاد می‌شدند، وقتی تبادله شده و به هرات انتقال شدند حالا دولت افغانستان قانون خود را روی آن‌ها تطبیق کرده‌است و گفته که باید بیست سال حبس خود را سپری کنند."

چند سال قبل حکومت افغانستان و ایران توافق‌نامۀ را بخاطر تبادلۀ زندانیان دو کشور به امضاء رسانده بودند.

اولین گروه از انتقال زندانیان افغان از ایران به ولایت هرات تقریباً چهارسال قبل صورت گرفت.

درآن زمان مقامات ایرانی ۱۹ تن از زندانیان افغان را از طریق سرحد اسلام قلعه در ولایت هرات به مقامات افغان سپردند.

در همین حال مسئولان محلی در هرات می‌گویند، به دلیل تفاوت میان قوانین افغانستان و ایران، روند بررسی دوسیه‌های این زندانیان زمانگیر است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، دوسیه‌های جرمی این تعداد از زندانیان با جدیت بررسی شده و بر اساس قوانین افغانستان با آنان برخورد می شود.

وی افزود:

" در این زمینه تعارض قوانین وجود دارد، این زندانیان بر اساس قوانین ایران محاکمه و مجازات شده‌اند و اکنون ما در جغرافیای دیگری بر اساس پروتوکول های استرداد محبوسین که است و ادارات عدلی و قضایی ما دوسیه‌ها را بازبینی خواهند کرد و مطابق با قوانین افغانستان در این زمینه اجراآت خواهند کرد."

گفته شده است که ازآغاز روند انتقال زندانیان تا اکنون بیش از چهار صد زندانی افغان از زندان‌های ایران به ولایت هرات انتقال داده شده‌اند.

آن‌طوریکه مسئولین ریاست سارنوالی استیناف هرات می‌گویند، بیشتر این زندانیان بخاطرآنچه انتقال مواد مخدر به ایران خوانده شده‌است از سوی حکومت ایران به حبس ابد و یا اعدام محکوم شده بودند.

حکومت افغانستان بخاطر انتقال زندانیان افغان شماری از اتباع ایرانی را که در زندان‌های افغانستان زندانی بودند به حکومت ایران سپرده‌است.

شاه پورصابر

XS
SM
MD
LG