لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

ارگ: کشورهای منطقه بدون حمایت از استراتژی افغانستان دیگر گزینۀ ندارند


در حالی‌که برخی کشورهای عضو اجماع منطقه‌ای در امر مبارزه با تروریزم، در برابر استراتژی جدید امریکا واکنش نشان داده اما حکومت افغانستان می‌گوید که تلاش دارند تا اعتماد و حمایت این کشورها در این زمینه را بدست بیاورد.

با آن که استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا با واکنش‌ها و مخالفت‌های به همراه شده اما حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند تا این‌کشور از این استراتژی و موقف افغانستان در زمینه مبارزه با تروریزم حمایت کنند.

در این استراتژی از فشار مستقیم بالای پاکستان سخن زده شده، کشوری که در گذشته متحد امریکا بود و حالا گفته می‌شود که با روسیه مخالف آن‌کشور همکار شده‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، این استراتژی بر اساس خواست حکومت این‌کشور ترتیب شده و کشورهای منطقه بدون حمایت از آن دیگر گزینه ندارند.

نجیب آزاد
نجیب آزاد

او گفت:

"بدون ازین‌ که کشورهای همسایه و منطقه حمایت از استراتژی افغانستان در مبارزه با تروریزم نکند، این‌ها دیگر راه ندارند، ما مطمین هستیم که از یک طرف استراتژی امریکا عملی می‌شود و از طرف حمایت کشورهای منطقه بدست خواهد آمد."

آقای آزاد همچنان گفت تروریزم یک خطر به جهان و منطقه است و افغانستان به نیابت از دنیا در برابر تروریزم می‌جنگد.

به گفته وی، این مخالفت‌ها مربوط به سیاست خارجی دو دولت است و کشورهای عضو اجماع منطقه‌ای بارها از پالیسی افغانستان در امر مبارزه با تروریزم حمایت کرده‌اند.

در استراتژی جدید ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا آمده‌است که تروریستان و لانه‌های شان نابود خواهند شد.

دونالد ترمپ گفته است ادامه مبارزه با تروریزم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت امریکا قرار می‌دهد.

رئیس‌ جمهوری امریکا همچنان گفته، پاکستان مسئول پناه دادن به ترویست‌های است که آمریکا با آن در افغانستان می‌جنگد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

اعلان این استراتژی با واکنش‌های متفاوت کشورهای منطقه که عضو اجماع منطقه‌ای به گفته حکومت افغانستان اند، روبه‌رو شده‌است.

صدراعظم پاکستان گفته‌است که این استراتژی مؤثر نخواهد بود.

دولت چین به بخشی این استراتژی واکنش منفی نشان داده و گفته است پاکستان در خط مقدم جبهه مبارزه با تروریزم است و قربانی‌های بزرگی داده‌است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفته‌است، این استراتژی "بیهوده است" و بحران افغانستان را به یک "بن‌بست" دچار می‌سازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از امریکا خواسته تا در امور کشورهای منطقه مداخله نکند.

اما افغانستان و هند از این استراتژی استقبال کرده‌اند.

در حالی برخی کشورهای منطقه در برابر این استراتژی واکنش نشان می‌دهند که پیش از این‌ رئیس جمهور غنی گفته بود به استثنای پاکستان، اجماع منطقه‌ای را در امر مبارزه با تروریزم بدست آورده‌است.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز به این هدف به کشورهای تاجکستان، قرغزستان، ایران، روسیه، چین، هند، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان سفر کرده‌است.

اما کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان این سخن رئیس جمهور را به باد انتقاد می‌گیرد و می‌گوید اصلاً اجماع منطقه‌ای به‌ وجود نیامده‌است.

جعفر مهدوی معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که روسیه و چین در گذشته حضور امریکا را مهم برای ثبات منطقه می‌دانست اما حالا بر عکس واکنش نشان می‌دهد.

او گفت:

"متأسفانه به دلیل ضعف حکومت افغانستان، عملاً حکومت نتوانسته یک اجماع منطقه‌ای را برای سیاست‌هایش تأمین کند."

در همین حال جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان به رادیو آزادی گفته‌است که به هدف حاضر ساختن مخالفین مسلح به گفت‌وگوهای صلح فشارهای نهایی بر این گروه‌ها وارد خواهد شد.

وی همچنان به گفت‌‍وگوهای دپلوماتیک با روسیه، ایران و سایر کشورهای همسایه افغانستان اشاره کرده و آن‌ را زمینه ساز برای مذاکرات صلح خوانده‌است:

"اکنون استراتژی جامع از سوی امریکا موجود است، به باور من فعالیت‌های شدید تر دپلوماتیک با همه کشورهای منطقه صورت خواهد گرفت ما این کشورها را تشویق می‌کنیم که از حکومت افغانستان حمایت کنند چون قوای مسلح افغانستان جنگ همه کشورها به شمول ایران و روسیه را به پیش می‌برد."

شماری از کارشناسان افغان از جمله موسی فریور واکنش کشورهای منطقه را جدی می‌داند و می‌گوید که پیامدهای ناگوار و احتمال تقابل میان ابر قدرت‌های جهان را در پی خواهد داشت.

  • اما حالا راه حل در چیست؟

انتظار خادم کارشناس روابط بین‌المللی می‌گوید که باید حکومت افغانستان به روس‌ها و چینایی‌ها قناعت بدهد و برای شان گوش زد شود که تروریزم سرحد نمی‌شناسد و بالاخره به منطقه سرایت می‌کند.

انتظار خادم
انتظار خادم

او گفت:

"تا زمانی که افغانستان برای روس‌ها و چینایی‌ها واضح نسازد که هرگونه مشکل که در افغانستان واقع می‌شود تاثیر آن بالای کشورهای منطقه‌است، ما نمی‌توانیم حمایت شان را بدست بیاوریم."

آقای خادم واکنش روسیه و چین را نگران کننده می‌داند.

وی می‌گوید اگر حکومت قناعت این دو کشور را به‌ویژه روسیه را فراهم نکند وضعیت افغانستان دگرگون خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG