لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

روسیه می‌گوید علیه اقدامات اخیر امریکا گام‌های مناسب بر می‌دارد


روسیه می‌گوید به مقابل اقدامات اخیر امریکا گام‌های جدی و مناسب می‌بردارد.

وزیر خارجه روسیه بعد از آن در این مورد سخن گفت که وزارت خارجه امریکا به روسیه اظهار داشت سه نماینده‌گی سیاسی خود را در خاک امریکا ببندند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه بر علیه این اقدام امریکا که قونسلگری روسیه را در سان فرانسیسکو و دو مرکز دیگر روسیه را در واشنگتن و نیویورک می‌بندد، جداً هشدار داد.

وزیر خارجه روسیه گفت این خواست امریکا در روسیه بررسی شده و به مقابل آن اقدامات جدی و مناسب اتخاذ خواهد شد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف که به یک گروه محصلین در مسکو سخن می‌گفت، اظهار داشت:

"رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین چندین بار گفته است ما نمی‌خواهیم که در پرخاش با امریکا در گیر شویم. ما در برابر مردم امریکا همیشه راه دوستی را پیش گرفته‌ایم و حالا هم برای منافع خود به همکاری مثمر حاضر هستیم. ما این‌را از صمیم قلب خواهانیم که فضای سیاسی بین دو کشور به حالت عادی برگردد، ولی می‌دانیم که این مانند رقص تانگو است که دوطرف باید در آن سهم بگیرند ، ولی برای من چنین معلوم می‌شود که طرف امریکا یکجانبه رقص بریک دانس را انجام می‌دهد."

وزیر خارجه روسیه افزود روسیه به چیزی که به این کشور زیان وارد کند جواب سخت خواهد داد.

مشاور امور خارجی قصر کرملین یوری اشاکوف هم در یک صحبت جداگانه گفته‌است این اقدام واشنگتن تشنج را در مناسبات دو جانبه بیشتر خواهد ساخت.

او افزود امریکا تا حال صرف لفظی در مورد بهتر ساختن روابط سخن گفته اما چنین معلوم می شود که آنها برای برداشتن گام عملی حاضر نیستند.

لاوروف و اشاکوف ۲۴ ساعت بعد از آن در این مورد صحبت می‌کنند که وزارت خارجه امریکا به روسیه تا امروز وقت داده‌است که قونسلگری خود در سان فرانسیسکو و دو مرکز دپلوماتیک خودرا در واشنگتن و نیویورک که همچون مراکز تجارتی از آن کار می‌گیرد ببندد.

ایالات متحده این اقدام را بعد از آن اعلان کرد که روسیه در ۲۸ ماه جولای به واشنگتن گفته بود تعداد دیپلومات‌های خودرا در روسیه تا اول سپتمبر به ۴۵۵ نفر کاهش بدهد.

به این ترتیب به گفته رئیس جمهور روسیه ولادیمیرپوتین ۷۵۵ دیپلومات امریکایی باید روسیه را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG