لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

تبصره‌های نشریه‌های بین المللی در مورد افغانستان 


یورو ایشیا ریفیو

نشریه یورو ایشیا ریفیو در شماره اخیرش مطلبی را در مورد پالیسی چین برای افغانستان به نشر رسانیده‌است.

به نوشته مقاله، در حالیکه افغانستان توجه جدید استراتیژیک را جلب کرده‌است، جامعه جهانی با چالش‌های مخطر برای تامین ثبات و امنیت در افغانستان مواجه‌اند.

با اعلان استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان و قوای بیشتر امریکایی در میدان جنگ و پالیسی جدیتر علیه پاکستان، رقابت بین بازیگران بزرگ می‌تواند شدیتر شود و در چنین حالت چین می‌تواند نقش بزرگ را بازی کند.

به نوشته مقاله چین که در اوایل سال ۲۰۰۰ کمترین علاقمندی و کمترین دخالت در امور افغانستان داشت، بعد از سقوط طالبان مشارکت اش با افغانستان بیشتر شده و علاقمندی اش مخصوصاً بعد از سال ۲۰۱۴ به این‌کشور رو به افزایش نهاد.

به نوشته مقاله یورو ایشیا ریفیو، در یک محیط استراتیژیک جایکه هند، روسیه، ایران و پاکستان سهامداران اند، چین حال می‌تواند نقشی را ایفا کند تحمیل آمیز و خیلی مهم، نقشی که بی‌جنگ را قادر می‌سازد با تقویت همکاری‌های چند کشوری رول عمدۀ را بازی کند.

مقاله به همکاری‌ها و کمک‌های چند سال اخیر چین به افغانستان اشاره کرده و گفته‌است، چین بر علاوه تائید یک کمک بیش از ۱،۵ میلیارد دالری یک قدم پیشتر رفته گزمه‌های مشترک نظامی را در سرحدات افغانستان انجام داده‌است.

یورو ایشیا ریفیو از میل چین برای داشتن نقش در پروسه صلح افغانستان نیز یاد کرده و در پایان مقاله اش نوشته‌است که، چین مشارکت در افغانستان را تشدید بخشیده که این مسئله نگرانی‌های را در نزد بازیگران عمده دیگر در افغانستان ایجاد کرده‌است.

ویدر فورد دموکرات

روزنامه ویدر فورد دموکرات که چاپ ایالت تگزاس امریکا است در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده تحت عنوان انتخاب‌‌های واقع‌ بینانه باید در افغانستان صورت گیرند.

به نوشته نویسنده مقاله، زمانیکه تابستان خاتمه یافته و خزان آغاز می‌شود، احساسی در انسان‌ها دست می‌دهد که چیزی تمام شد و چیزی دیگر آغاز می‌شود.

ولی در جنگ‌های امریکا چنین نیست.

زمانیکه رئیس جمهور ترمپ هفته گذشته در مورد افغانستان سخنرانی کرد، وی گزینه های‌ را که در جنگ با آن مواجه است فقط دو مورد خواند، یکی خروج نیروها از میدان جنگ و دوم ادامه جنگ و افزایش محدودی از قوا و یک دعای خیر.

نویسنده، مقاله نشریه، چاپ تگزاس به یک گزینه سوم اشاره می‌کند که همانا مسئله دخالت شرکت امنیتی خصوصئ بلک واتر است، گزینه که از سوی جیم متیس وزیر دفاع امریکا برای افغانستان نا مناسب خوانده و رد شد.

XS
SM
MD
LG